"90% מהזנים נכחדו": האנשים שמנסים להצמיח מחדש את ירקות הבלדי שאבדו

בזמן שאתם מתלבטים אם לקנות מכונית חשמלית כדי להציל את כדור הארץ, מתרוצצים ברחבי ישראל אנשים שמטרתם אחת: לאתר זרעים של גידולים חקלאיים שנעלמו מנוף חיינו. האם הניסיונות שלהם להחיות את כרובית אפרודיטה או אפונת לינקולן תציל את ילדינו מרעב עולמי?

לפני כמה שנים הראל וייס (37), מנהל מיזם "זרעי מורשת" ובוגר תואר שני באגרואקולוגיה שמתגורר בכפר הס, התרגש לגלות שאצל מישהו במושב השכן, בית יהושע, שוכבים כמה זרעים של מיני דלעת נושנים. הוא מיהר לאתר את מיקומם, ובסיוע הנכדים של מגדל הדלעת, שכבר איננו בין החיים, הובל למחסן שבו מצא חבילת זרעים. וייס הסתכל בזרעים בתקווה, נרגש עד דמעות מכך שהצליח להתחקות אחר עקבות דלעות הבלדי שצמחו בארץ עד לאמצע המאה ה־20 ומאז נעלמו. הייתה לו סיבה לאופטימיות. את זרעי עגבניות שאמי, שמצא זמן לא רב קודם לכן כשהם מלוכלכים, שחורים וחשודים בריקבון, הוא הנביט במעבדה והם הפכו באדמה לפירות אדומים־ורדרדים, גדולים ומשוננים שכמותם לא נראו בארץ מאז שנות ה־60 של המאה הקודמת. הוא ידע שגם זרעים שנראים רקובים יכולים להצמיח גידולים היסטוריים. אלא שניסיון ההחייאה שעשה לזרעי הדלעת נחל כישלון חרוץ. "ניסיתי להנביט אותם בכל דרך אפשרית", הוא אומר בצער, "אבל הם לא נבטו".

וייס הוא חקלאי שזורע כנגד כיוון השעון. הוא מנסה להצמיח מהאדמה היסטוריה - לגרום לה להניב את הגזרים, הכרוביות והבצל שגידלנו ואכלנו עד לפני כמה עשרות שנים והלכו לאיבוד, לעתים לבלי שוב. "יש לי רשימה ארוכה של זנים שהיו כאן, ואין להם זכר. למעשה, 90% מהזנים שהיו כאן נכחדו", הוא אומר. ל

ד"ר עינב מייזליש־גתי, מנהלת המרכז למשאבים גנטיים ממכון וולקני, יש אומדן אחר, אך גם הוא דרמתי: "עם המעבר לחקלאות מודרנית, במהלך המאה ה־20, 70% מהמגוון הביולוגי הצמחי העולמי שהיה לנו אבד", היא חורצת. הזרעים שנעלמו ירדו לתהום הנשייה יחד עם שלל טעמים, ריחות ומראות, וחשוב מכך – עם התכונות הגנטיות שאפשרו להם לגדול ביובש או ברטיבות, בחום או בקור והזינו את מגדליהם בתקופות שונות.

הזרעים החקלאיים שנעלמו מהעולם הם סוג של מינים נכחדים שלא מרבים לדבר עליו. בניגוד לקואלות, לקרנפים לבנים, לעצי דרקון ולצמחים טורפים שמככבים בסרטי טבע, והכחדתם מעוררת דאגה ומכמירת לב - עגבניות הבנדורה שגדלו במנזרי הרי ירושלים, מלפפון בית אלפא שטופח על ידי חלוצה בעלת דמיון בשנות ה־30 בקיבוץ, ומלון אננס שפותח על ידי חקלאי רומני מיקנעם בשנות ה־50, לא ממש מדירים שינה מעינינו.

שאתם מתלבטים אם לקנות מכונית חשמלית כדי להציל את כדור הארץ, מתרוצצים ברחבי ישראל אנשים שמטרתם אחת: לאתר זרעים של גידולים חקלאיים שנעלמו מנוף חיינו. האם הניסיונות שלהם להחיות את כרובית אפרודיטה או אפונת לינקולן תציל את ילדינו מרעב עולמי?

 

שתילה

שתילה