30 אלף ישראלים התעניינו בעבודה בחקלאות אחרי 7 באוקטובר

השר דיכטר: "30 אלף ישראלים התעניינו בעבודה בחקלאות אחרי 7 באוקטובר - רק 200 התייצבו להכשרה"

"החקלאות הישראלית כלל לא משפיעה על יוקר המחייה בארץ, צריך לבטל את האגדה הזו" • "בדיקה פשוטה של עשור לאחור תראה שהייבוא גדל פי 5 ולא הייתה הוזלה בתחום. לחקלאות יש השפעה זניחה לחלוטין על המדד"

"החקלאים בישראל איבדו מאז ה-7 באוקטובר 60 אחוזים מהידיים העובדות שלהם" - כך ציין היום (רביעי) שר החקלאות ח"כ אבי דיכטר בתדרוך כתבים לקראת תקציב 2024 בתחום החקלאות.

"מה שקרה זה שהחקלאים איבדו 50 אלף עובדים - שלושים אלף תאילנדים ו-20 אלף פלשתינים. מאז חזרו לעבוד רק עשרים אלף תאילנדים. זה מצב מאד קשה ואנו פועלים להשיג עובדים מול מדינות אחרות, כך למשל חתמנו הסכם עם סרילנקה, ואנו במשא ומתן עם עוד מדינות".

השר גם התייחס לאפשרות של הצטרפות ישראלים לעבודה בתחום החקלאות במקום העובדים הזרים, וסיפר כי ניתנו הטבות גדולות מאד מהביטוח הלאומי, בסדר גודל של 20 אלף שקלים למצטרף בעוטף עזה - אולם מתוך 30 אלף אנשים שנרשמו להתחיל את תהליך ההצטרפות התייצבו בפועל רק 200 איש.

"החלטנו שכל מי שירצה לעבוד בעוטף עזה יקבל מהביטוח הלאומי 20 אלף שקלים מענק עוד לפני שהוא מקבל את השקל שלו מהחקלאי המעסיק. החלטנו גם שמי שירצה לעבוד בחקלאות ביישובים אחרים יקבל ישר מענק של 12 אלף שקלים", ציין השר, והוסיף: "המציאות הזו גם מסבירה עד כמה יש צורך בעובדים זרים בענף ועד כמה ההגעה של עובדים זרים לענף הזה לא מגיעה על חשבון תעסוקה של ישראלים".

החקלאי יקבע - לא הממשלה

דיכטר הדגיש כי לאור נתונים אלה הוא פועל להגדלת ההגעה של ידיים עובדות בתחום, כשהיעד אליו הוא שואף כולל מציאות שבה המדינה לא תקבע לכל חקלאי כמה פועלים יהיו לו - אלא החקלאי יהיה מי שיקבע כמה פועלים הוא צריך ואת המספר הזה הוא יקבל.

בנוגע לטענה כי מחירי התוצרת הישראלית גבוהים מאלה של התוצרת החקלאית המיובאת ציין השר כי בדיקה של עליית מדד המחירים לצרכן שנעשתה על-ידי הלמ"ס ומשרד החקלאות הראתה כי ההבדל בין מדד שנקבע עם ההשפעה של מחירי החקלאות לבין מדד שנקבע ללא התייחסות למחירי הירקות והפירות בחקלאות, כמעט אינו שונה.