תביעת המיליונים: גל החום השמיד תמר פרימיום בשווי מיליונים במטעי קיבוץ אילות

4.5 מיליון שקל תובע קיבוץ אילות בגין נזקים שנגרמו למטעי התמרים שלו בגל חום קיצוני מ-2015

זאת בעוד שחברת הביטוח שילמה לקיבוץ 97 אלף שקל בלבד 

טענת חברת הביטוח כי הקיבוץ לא פעל להקטין את נזקו נדחתה לאחרונה על ידי השופטת, שעה שלא פורטה כנדרש בכתב ההגנה

בימים אלו עומד להסתיים שלב ההוכחות בתביעת המיליונים שהגיש קיבוץ אילות כנגד הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, קרן ביטוח ממשלתי המצויה בבעלות משותפת עם ארגונים חקלאיים, על נזקים שנגרמו למטעי התמרים שלו עקב מכת חום קיצוני שגרמה להתייבשותם בשנת 2015.

"התמרים התכווצו והתייבשו"

מכתב התביעה עולה כי במהלך יולי אוגוסט 2015, התחוללו באופן בלתי צפוי באזור מטעי התמרים של קיבוץ אילות, ימים רבים ורצופים של חום קיצוני וחריג אפילו ביחס לאזור החם של מלחת הערבה הדרומית. בחלק מהימים הגיע החום ל-45 מעלות צלזיוס. כתוצאה מגל חום זה, איבדו פירות התמר נוזלים רבים ללא יכולת להשיבם לפרי, זאת משום שבאותו שלב של הגידול, מערכת הולכת הנוזלים בפרי כבר לא תפקדה. איבוד הנוזלים גרם להצטמקות הפרי, לאובדן משקל ולהופעתה של תופעה המוכרת בשם "טבעות ייבוש" סביב הפרי. 
כל חלקות התמר של הקיבוץ נפגעו כתוצאה מגל החום והקיבוץ נדרש, על מנת להציל את הפרי שעוד ניתן היה, לבצע תהליך של הידרציה, במהלכו מוחזרת לאחר הקטיף חלק מהלחות לפרי. חלק מהפירות אכן עברו תהליך כזה, אך לטענת הקיבוץ, איכות הפרות נפגמה. לפיכך, נמכרו הפירות במחירים נמוכים ואף פרי לא הצליח להגיע לכדי דרגת פרימיום המאפיינת את מותג הקיבוץ RED SEA. 
לטענת הקיבוץ, חלק מהפירות הושבו על ידי הלקוחות ותלונות התקבלו מצד אחרים. לפיכך, טען הקיבוץ כי ניזוק הן בשל ירידה בכמות הפרי אותה שנה, הן בשל איכותו הנמוכה, הן בשל משקלו הנמוך של הפרי והן בשל המחיר שהתקבל בעדו בשוק.

עצי תמר עם פירות

עצי תמר עם פירות