שר החקלאות: "לא חייבים לקנות כל פרי"

החורף החם הביא לזינוק במחירי פירות הקיץ אבל משרד החקלאות ממשיך לחסום כל ניסיון להפחית את המכס הגבוה על יבוא פירות

מי שביקש השנה ליהנות מפירות הקיץ גילה שהם שווים את משקלם בזהב כמעט. דובדבנים עולים 100 שקלים לקילו, נקטרינות ומשמשים 30 עד 40 שקלים לקילו, וענבים – 50 שקלים. אלה מחירים שהתרגלנו לשלם על אננס; אם כי גם במקרה הזה עולה התמיהה מדוע הוא יקר כל כך.

כשהישראלים מגיעים לחו"ל הם רואים את אותם פירות, ואף יפים וגדולים יותר, בשבריר מהמחיר הזה. הקושי גדול במיוחד לשכבות החלשות, שהשנה ייאלצו להימנע לחלוטין כמעט מאכילת פירות.

החקלאים טוענים כי היבול השנה דל במיוחד בגלל החורף החם יחסית. "לאחר חורף של טמפרטורות גבוהות במיוחד וחוסר ב'מנות קור', צפויה ירידה של 40 אחוזים לפחות ביבול פירות הקיץ", מסבירים בארגון מגדלי הפירות. "המחסור בדובדבן קיצוני ביותר: כרגע מדובר ביבול של כ־1,000 טונות לעומת כ־2,500 טונות בשנה שעברה". כלומר, כשההיצע נמוך המחיר עולה, כצפוי. אבל החקלאים מאשימים, גם כאן כצפוי, את "פערי התיווך", שהם הטיעון הקבוע בכל עת שמתקיים דיון במחירים הגבוהים של התוצרת החקלאית.

לדברי החקלאים הם מוכרים את תוצרתם במחירים נמוכים מאוד, אבל הסיטונאים ורשתות השיווק גוזרים קופון גבוה ומוכרים אותה במחיר גבוה פי כמה. אלא שכל הבדיקות מעידות על ההפך: שולי הרווח של רשתות השיווק עומדים על 3־4 אחוזים בממוצע; על פירות וירקות, רשת סופרמרקטים ממוצעת הרוויחה 2.63 אחוזים בשנים 2015־2017. הרווח של הסיטונאים הגדולים עומד על 2.4 אחוזים בממוצע. לעומת זאת, הרווח של המגזר החקלאי בישראל עומד על כ־17 אחוזים, יותר מפי ארבעה מהרווח של רשתות השיווק הגדולות – כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

פירות קיץ

פירות קיץ