שפויים, עלו לגג: יותר ויותר ערים בעולם מקימות בשטחן חוות גידול אורבניות

מצעי גידול על גגות בתים, גינות שהתושבים קוטפים ואוכלים מהן ובניינים שלמים שהופכים לחממות לכל גובהם • החוות האורבניות תופסות תאוצה בעולם בניסיון להילחם במשבר האקלים. האם גם ישראל הצפופה תצליח לאמץ את הטרנד? 

 מרחוק הוא נראה כמו עוד בניין ברובע ה-15 של פריז. אך בתוך המבנה הרחב והאורבני, המשתרע על 14 אלף מ"ר, נובטים בשפע מעמודי פלסטיק צבעוניים תותים בטעמים עזים ואדומים להפליא, ששורשיהם משתלשלים לאוויר, ולצדם פורחים בנחת ראשי חסה, בזיליקום ומרווה, עגבניות שרי, חצילים - סך הכול 35 סוגים שונים של פירות וירקות גדלים שם. החווה האורבנית הזאת מייצרת כ-1,000 ק"ג של פירות וירקות ביום, ש-20 עובדיה מקפידים לאסוף; וחשוב מכך: תושבי פריז מגיעים אליה בכל שעות היום כדי לקטוף ולאכול - ואף למלא את המקרר.

בעידן שבו משבר האקלים מאיים לשנות את המציאות שאנחנו מכירים, מנסה הבירה הצרפתית לספק לתושביה רבים מצורכיהם בגבולות העיר ובהישג יד. את החווה האורבנית הזאת, שהיא הגדולה בעולם, היא השיקה ממש ביולי האחרון. חוץ ממנה מתכננת ראשת העיר אן הידלגו יותר מ-100 דונמים של חוות אורבניות בפריז. כך בכוונתה לצמצם את התלות של העסקים המקומיים והתושבים ביבול, שמגיע במסע ארוך מהחוות ברחבי המדינה, מגביר את זיהום האוויר וגורע שטחי קרקע רחבים

גינון גג

גינון גג
Image by Elvira Groot from Pixabay