שומר החומות או משבר האקלים: מחירי הפירות והירקות שוברים שיאים

מחירי הפירות והירקות שוברים את שיאי כל הזמנים. רק שבעוד שההנחה הרווחת היא שהחקלאים או רשתות השיווק הם אלה שקובעים את המחירים בשוק, מתברר שהפעם יש עוד גורמים שמשפיעים ישירות על המחירים: ממבצע שומר החומות ועד לשינויי האקלים

יצאנו בטטה: מחיר קילו של ירק השורש הבסיסי כל כך, זינק למחיר של-17 שקלים לקילו, גם אפרסקים הפכו תענוג לעשירים ונמכרים ב-40 שקלים לקילו, ומה נאמר על השסק ששבר שיא כל הזמנים והגיע ל-70 שקלים לקילו? ועוד יותר מכך, על הדובדבן שבקצפת, שהגיע ל-100 שקלים לקילו, כמעט כמו פרלינים משוקולד איכותי...

"יש השפעות שרואים אותן בין חצי שנה לשנה לאחר אירוע קיצוני", מסביר רון יהודה שטרית סמנכ"ל השיווק של אתר "מושבניק" המתמחה בשיווק ישיר מן החקלאי לצרכן, "גלי קור קיצוניים או ימים חמים מן הרגיל בחורף, הביאו למצב שגם ירקות החורף לא הניבו יבול מספק, ולא נשאר מה לאחסן על מנת לספק את השוק במהלך הקיץ".

מ-2 טון ל-700 קילו

החקלאים שעדיין נושאים באותן תשומות: כוח אדם, עלויות השקיה, חומרי הדברה ועוד, מניבים - בעקבות אירועי קיצון במזג האוויר - פחות תוצרת מאותו שטח נתון. להערכת החקלאים, מדובר בפחות מ-50% תוצרת, ביחס לתקופה המקבילה בשנים קודמות.

"ההבדלים הם משמעותיים", מסביר יהודה שטרית, "אם אותו שטח שהניב בעבר 2 טון מניב כיום 700 קילו, מדובר על הרבה פחות רווח ועל הוצאות מאד גבוהות, שמתגלגלות בסופו של דבר למחיר התוצרת ומשפיעות באופן ישיר על המחיר לצרכן".

יקר