שגעון האבוקדו: הזן "מלומה" שגודל בארץ יגיע לחנויות

בשורה לאוהבי האבוקדו: זן חדש שיגיע בקרוב למדפים, "מלומה", כולל הרבה יותר פרי - וגם קליפה שהרבה יותר נוח לקלף

תכירו את "מלומה": זן חדש של אבוקדו נקטף בימים אלה בישראל ויגיע למדפים עוד החודש. הגלעין שלו קטן יותר, כך שיש בו יותר פרי, והקליפה שלו קלה לקילוף ומאפשרת להוציא את הפרי בקלות.

אקלום הזן החדש צפוי לענות על צריכת האבוקדו העולה בקרב הצרכן הישראלי ובמקביל ינסה להתגבר על חלק מהאתגרים המורכבים ביותר של ענף האבוקדו - "תופעת הסירוגיות", שבה עצי פרי הנושאים יבול רב בשנה אחת ויבול דל בשנה שלאחריה. הדבר מאפיין בעיקר את זן האבוקדו "האס", הנחשב לזן המבוקש ביותר בעולם וגם בישראל.

החקלאי אורן ולך החל לפני שמונה שנים בתהליכי אקלום בארץ של ה"מלומה", זן אבוקדו פטנטי, דמוי "האס" שמקורו בדרום אפריקה, שם הוא נטוע בהיקף של 25% משטחי האבוקדו. ה"מלומה" נחשב לזן אבוקדו איכותי, הוא בעל טעם מיוחד, ארומתי ואגוזי בדומה לזן "האס". ה"מלומה" בעל גרעין המהווה רק 10%-15% מנפח ציפת הפרי, כאשר נפח הגרעין בזן "האס" הינו כ-20%. משקל הפרי נע בין 220 לכ-350-300 גרם. מדובר בגדלים המבוקשים בשווקי יצוא במיוחד. קליפתו שחורה, מחוספסת ועובייה בין 1.2-1 מ"מ, שמאוד נוחה להוצאת הציפה מהפרי.

הזן מגיע מחוות מלומה במחוז לימפופו בדרום אפריקה, והוא נקטף בימים אלה בישראל ויגיע לשווקים עוד החודש. "אקלום זן ה'מלומה' בארץ הגיע מתוך רצון להציע למגדלים ולצרכנים אלטרנטיבה משופרת לזן 'האס'", אמר ולך.

כיום בישראל נטועים כבר כ-2,000 דונם של "מלומה", שניטעו מהצפון ועד לנגב, המניבים בין 2 ל-2.5 טונות לדונם, כאשר בישראל היבול הארצי הממוצע של הזן האס הוא 1.4 טונות לדונם. כאמור, החודש החל קטיף ה"מלומה" והוא יימשך עד חודש פברואר.

בארגון מגדלי הפירות מציינים כי כיום מתנהלים מגעים ראשונים, לפתיחת ייצוא האבוקדו הישראלי לאיחוד האמירויות והודו. שוק גידול האבוקדו העולמי הוערך בשנת 2018 ב-13.64 מיליארד דולר, ובשנת 2026 צפוי שווי השוק לצמוח ולעמוד על כ- 21.56 מיליארד דולר. ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ציין כי ענף האבוקדו מהווה הוכחה מוחשית וחזקה לערך החקלאות המתקדמת בישראל והצלחתו.

ירון בלחסן עם זן "מלומה"

ירון בלחסן עם זן "מלומה"
צילום: ארגון מגדלי הפירות