קיץ בלי דובדבן: החקלאים מתריעים על מחסור חמור בפירות הקיץ

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל מסביר כי החורף האחרון אופיין בטמפרטורות גבוהות וכמות משקעים ממוצעת, עם מעט מאוד ימי גשם וחוסר במנות קור • היעדר התנאים האלה, ההכרחיים לעצי פרי, עלול להוביל למחסור חמור בקיץ

החקלאים מתריאים על מחסור חמור בפירות הקיץ. ארגון מגדלי הפירות מוסר ש"עקב חורף עם טמפרטורות גבוהות במיוחד וחוסר במנות קור צפויה ירידה של 40% לפחות ביבול פירות הקיץ. המחסור בדובדבן קיצוני ביותר כרגע מדובר כל יבול של כ-1,000 טון לעומת כ-2,500 טון בשנה שעברה".

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל מסביר כי החורף האחרון אופיין בטמפרטורות גבוהות וכמות משקעים ממוצעת, עם מעט מאוד ימי גשם וחוסר במנות קור (כלומר מזג אוויר קר של אפס עד 7 מעלות) ההכרחיות לעצי פרי הנשירים דוגמת תפוח, אגס, דובדבן, נקטרינה, שזיף, משמש וכד' על מנת לפרוח ולהניב פרי בצורה מיטבית.

לדבריו, "בעונת החורף הפירות הללו צריכים מנות קור גבוהות כחלק מהתנאים ההכרחיים למתן כמות פרי ולפרי איכותי. בחורף הזה מנות הקור לא היו מספקות, להבדיל מכמות המשקעים. בתקופה הזו, שהיא כבר תקופת האביב עולה מצב של חוסל יבול קיצוני שמגיע בין 40% לפירות כמו נקטרינה ושסק ולהרבה יותר מזה בכל הנוגע לדובדבן. יש חלקות דובדבן עם אפס יבול ויש גם חוסר אחידות בגודל הפרי. לגבי תפוחי עץ, אנחנו עדיין לא יכולים לאמוד את המחסור".

לשאלה כיצד המחסור ישפיע על המחירים אומר בלחסן: "אנחנו רואים שברשתות השיווק המחירים כיום לא בשמיים, כלומר שמי שסופג את המחסור הם החקלאים. נקטרינה למשל יש ב-15-18 שקל ק"ג לצרכן שזה סביר ביחס למחסור אבל צריך לזכור שהחקלאי הוא האחרון בשרשרת הרווח כשהוא יקבל 7-9 שקל לק"ג עבור פרי כזה. כמה יעלה דובדבן אנחנו לא יודעים אבל בסופו של דבר יש רף מסוים שאפשר לשלם על פירות - אנשים לא יקנו דובדבן ב-100 שקל לקילו, אז הם יקנו אבטיח. מגדל עם רמת יבול כמעט אפסית לא מכסה אפילו 20% מההוצאות שלו עם המחיר שהוא מקבל".

דובדבנים

דובדבנים