פרי של עץ מתקופת בית שני שוחזר בערבה

לאחר מחקר של עשרות שנים: פרי של עץ מתקופת בית שני שוחזר בערבה

חוקרות ישראליות הצליחו להנביט תמרים מזרעים של זן נכחד מלפני כ-2,000 שנה • ד"ר סולווי: "התגלית היא נס, נרגשות להחיות זן קדום של תמרים"

פרי של עץ תמר קדום בעל יכולות סגולה שנכחד לפני כ-2,000 שנה שוחזר בערבה. לאחר עשרות שנים של מחקר ועבודה בשטח הצליחו חוקרות ישראליות להנביט תמרים מזרעים מזן נכחד מתקופת בית שני. כמות פירות קטנה הונבטה בהצלחה בשנה שעברה, וכעת מניבים העצים פירות בכמות גדולה יותר אשר חלקם אף צפויים להימכר במהדורה מוגבלת למבקרים במתחם העצים.

גדיד התמרים הוא שיאו של מחקר בן עשרות שנים, להחייאת זנים קדומים של עצי תמר, המנוהל על-ידי ד"ר איליין סולווי, מנהלת המרכז לחקלאות בת קיימא במכון הערבה ללימודי הסביבה שבקיבוץ קטורה וד"ר שרה סלון, מנהלת מרכז המחקר לרפואה טבעית על שם בוריק בבית חולים הדסה. שחזור הפרי הקדום נחשב לתגלית מדעית בינלאומית פורצת דרך. בתום טקס חגיגי שהתקיים במתחם העצים שמחוץ למכון הערבה ללימודי הסביבה בקיבוץ קטורה, זכו חלק מבאי הטקס לטעום מהפרי, אשר לדבריהם  "נראה כמו תמר המג'הול המוכר והאהוב, אך הטעם מזכיר ממש דבש".

מקורם של עצי התמר, המכונים אדם, בועז, חנה, יונה, יהודית ואוריאל, הוא במקבץ של 32 זרעים שנתגלו במהלך השנים 1963-1991 במערות קומרן שליד ים המלח ובמסגרת החפירות שקיים יגאל ידין באיזור, וגילם המוערך הוא 1,800-2,400 שנה.

 

ראה כמו מג'הול, טעם של דבש, מרקוס שונהולוץ

לדברי ד"ר סולווי, המחקר נועד להתחקות אחר מקורותיהן של אוכלוסיות עץ התמר הקדום ולאמת את יכולות ההישרדות ואריכות הימים של הזרעים, ומאפשר להסיק על טכניקות חקלאיות קדומות שהשביחו את הפרי הייחודי – שיש להן רלוונטיות גם לגידול תמרים מודרני. המחקר מגלה שהמקור הגנטי לעצים הוא מחצי האי ערב וצפון אפריקה, והחוקרות משערות שהכלאות ליצירת זן יהודה נעשו בארץ ישראל הקדומה.

 

תמרים

תמרים