עידוד חקלאות ותעשייה

הפתרון להצלת המשק? ביטול הטבות מס מיותרות ועידוד חקלאות ותעשייה | בלעדי

ראשי המגזר העסקי העבירו בתחילת השבוע תוכנית כלכלית מקיפה למשרד האוצר. נשיא התאחדות התעשיינים: "חושש מקטסטרופה כלכלית". בנוסף, האוצר חושף בור תקציבי של 75 מיליארד שקל ב־2024

ראשי המגזר העסקי, הכוללים בין השאר את התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר, שלחו בתחילת השבוע תוכנית כלכלית מקיפה, שנועדה לסייע לאוצר בגיבוש תקציב 2024, הכנת רפורמות חיוניות וקביעת סדרי העדיפויות.

התוכנית נחשפה על רקע נתונים שפורסמו אתמול בוועדת הכספים, שלפיהם בעקבות תקציב 2024 נרשם גידול של 48.4 מיליארד שקל בהוצאות וירידה של 35 מיליארד שקל. עקב כך הגירעון הצפוי יעמוד על 5.9% מהתוצר, ויגיע ל־114 מיליארד שקל.

כדי להגיע לגירעון של 2.25%, כפי שנקבע בחוק, יהיה צורך לכסות בור תקציבי של 75 מיליארד שקל דרך צמצום בהוצאות הממשלה, העלאת מסים או גידול נוסף בגירעון.

תוכנית התעשיינים המקיפה נוגעת לסדרי העדיפויות בתחום המס, עידוד ההשקעות, תמרוץ החקלאות, סיוע ישיר לתחומי התעשייה והעדפת תוצרת הארץ, ורפורמות נוספות שייכללו בחוק ההסדרים שנועדו לעודד את הצמיחה ואת התעשייה הישראלית. בתוכנית מומלץ שלא להטיל מסים חדשים כמו מס הכנסה, העלאת מע"מ או העלאת מס חברות, שיקשו עוד יותר על המגזר העסקי.

עם זאת, מומלץ בין השאר לבטל את הפטור ממע"מ על קניות באתר מחו"ל, מס הרכישה על קניית דירה נוספת והמס על הקרקעות, שיזכה את המדינה בתוספת הכנסות של 9 מיליארד שקל.

גורם נוסף בתוכנית נוגע להפחתת עלויות בכמה תחומים, כדי לעודד את התעשייה המקומיות. מדובר בהפחתת עלויות: הקפאת ארנונה בסכום של 900 מיליון שקל, ביטול סבסוד צולב בתעריפי מים, הקפאת תעריפי החשמל, תמיכה בסבסוד ישיר בחקלאות, צמצום הנטל הרגולטורי ויחסי עבודה ותעסוקה.