עוצרים את הרפורמה

האוצר יקפיא את הפחתת המכסים על יבוא פירות וירקות

האוצר הודיע שיבטל את מתווה הורדת המכסים של השר לשעבר ליברמן | תמיכה שהובטחה לחקלאים כפיצוי על הפעימות שבוצעו עדיין לא הועברה | השר דיכטר: "רואה את עידוד הייצור המקומי כפתרון"

משרד האוצר פרסם במוצאי שבת טיוטת צו לביטול הפחתות המכסים על יבוא פירות וירקות שנקבעו במסגרת הרפורמה בחקלאות. הצו יבטל, הלכה למעשה את הצו שפורסם על ידי שר האוצר לשעבר ליברמן במרץ 2022, לפיו המכס על פירות וירקות מסוימים ירד בהדרגה עד 2027.

לפי טיוטת הצו המכסים שהיו בתוקף בשנת 2023 יימשכו כמצב קבע. זאת כדי להגן על הייצור החקלאי המקומי. עצירת המהלך מבוצעת לפי דרישת שר החקלאות ופיתוח הכפר, לצורך ההגנה על החקלאות המקומית, בהתאם לניתוח שהציגו גורמי המקצוע במשרד החקלאות.

באוצר טוענים שלצו החדש תהיה השפעה על יוקר המחיה, אך לשון הצו לא מפרטת מה תהיה ההשפעה. יחד אם זאת, מציעים באוצר להיענות לדרישת שר החקלאות.

עד כה נכנסו לתוקף שתי פעימות של הפחתת מכסים, אלא שהתמיכה הישירה שהיו אמורים לקבל החקלאים בגינן לא התקבלה, ותקציבים שהובטחו להשקעה במחקר ופיתוח לא הועברו. המקורות התקציביים שהוקצו לטובת התמיכה וההשקעות התעכבו עקב חילוקי דעות בין הצדדים על אופן החישוב. כתוצאה מכך, קוצצו הסעיפים מתקציב משרד החקלאות בתקציב המתוקן שאושר בשבוע שעבר.

הפעימה השלישית של הפחתת המכס הייתה אמורה להיכנס לתוקף בינואר 2024. כאמור, זו צפויה להתבטל בעקבות הצו החדש.