נזקים של מליונים וגידולים שלא נקטפים: המשבר של החקלאים בעוטף עזה

אחד החקלאים הוותיקים של העוטף, שייקה שקד, התפנה כבר ב-7 באוקטובר אך רק לאחרונה חזר לחממות.

לדבריו, גם עגניות שהצליחו לצמוח ללא טיפול - לא ראויות לקטיפה. עופר ליברמן מניר סיפר כי הנזקים למטעים שלו נאמדים במיליוני שקלים

שייקה שקד התפנה מביתו שבנתיב העשרה כבר ביום הראשון של המלחמה, לאחר שמחבלים נכנסו למושב וטבחו בתושבים. שייקה, אחד מהחקלאים הוותיקים בעוטף עזה, מחזיק ב-40 דונמים של חממות לגידול עגבניות. לדבריו, הנזקים שספג בעקבות המלחמה עצומים. "אנחנו יצאנו מהיישוב במוצאי שבת של 7 באוקטובר, העובדים הזרים יצאו בבוקר שאחרי", סיפר. "לא נתנו לנו להיכנס למושב ולשדות בגלל הלחימה, זה היה הדבר הנכון לעשות".

אחרי כשלושה שבועות הורשו החקלאים לחזור לחלקות הצפוניות של המושב, אך לחלקות הדרומיות הכניסה עדיין אסורה. "המשק לא טופל והייתה פגיעה ישירה של רקטה באחת החממות", אמר שייקה. "החממה עלתה באש, הכול נשרף - זה נזק כלכלי כבד. לא היו עובדים, רק לאחרונה הצלחתי לגייס כדי להתחיל לשקם את השדות".

עוד סיפר שייקה כי הצמחים שכן הצליחו לגדול - לא ראויים לקטיפה. "יש מחלות ומזיקים שהשתלטו על הגידולים. ברגע שאתה לא מטפל באופן שוטף בחממות - הכול נפגע", הסביר. "אנחנו במחסור בעובדים, צריך לעקור את כל השטחים שלי ולשתול מחדש. "אני עדיין לא פניתי לקבלת הפיצויים, אני מקווה שהאירועים ילמדו את משרדי הממשלה לטפל בנו קצת אחרת מפעמים קודמות".

עופר ליברמן, חקלאי מקיבוץ ניר עם, סיפר גם הוא על הנזקים לשדות שלו, שנאמדים במיליוני שקלים. "יש לנו בעיה קשה, אין עובדים, מגיעים אלינו המון מתנדבים שעוזרים לנו מאוד, אבל זה לא פתרון לטווח הרחוק", אמר. "נגרם לנו נזק גדול, למטע הבננות עדיין לא נכנסו, גם לשטחי פירות ההדר אנחנו לא מצליחים להיכנס ולקטוף".