מתוק התפוח: משפחות מגדלי תפוחים לאורך דורות מספרות על הקשיים והאושר

לקראת ראש השנה, החל קטיף התפוחים בגליל וברמת הגולן. מגדלי תפוחים ממשפחות בנות כמה דורות של חקלאים מספרים על הקושי להתמודד עם הייבוא, על הביקורת על המחירים הגבוהים וגם על האושר

"ממש בימים אלה, באמצע אוגוסט, החל קטיף התפוח בגליל ובגולן עם הזנים המקדימים, רגע לפני ראש השנה וחגי תשרי, כך שעל שולחן החג יהיה תפוח איכותי ישראלי. קטיף התפוח נמשך גם לאורך חודש ספטמבר ועד סוף נובמבר", אומר ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל. "כלכלת חקלאי הגליל והגולן מתבססת על מטעי הנשירים, כאשר הפרי החשוב שבהם הוא התפוח. עונת הקטיף הנוכחית איכותית, בין היתר כתוצאה ממחקר ופיתוח במו"פ (מחקר ופיתוח) צפון בתחום התפוח בהרי הגליל והגולן".

"בשבועות הקרובים שלפני ראש השנה מזנק הביקוש לתפוחים ב־50% לעומת הממוצע לאורך ימות השנה", מוסיף עמוס לוין, יו"ר שולחן התפוח בענף הפירות במועצת הצמחים, ומרכז תחום החקלאות בחברה לפיתוח הגליל. "במהלך חגי תשרי נצרכים כ־15 אלף טון תפוחים, כאשר הצריכה הממוצעת לנפש עומדת על כ־16 קילו בשנה. יבול התפוחים הארצי יעמוד השנה על כ־105 אלף טון, לעומת 110 אלף טון אשתקד".

שטחי התפוח בישראל משתרעים על פני כ־30 אלף דונם, 95% מהמטעים נטועים בהרי הגליל והגולן, בגובה של לפחות 600 מטר מעל פני הים. ענף התפוח מעסיק כ־3,500 עובדים בהעסקה ישירה ועוד כ־8,000 עובדים באופן עקיף.