משרד החקלאות צופה חורף קשה

המלחמה תגרום למחסור בעגבניות, מלפפונים ובצלים

אספקת העגבניות צפויה להיות נמוכה ב-30% מחורף ממוצע, בין השאר בגלל קושי להגיע לשטחי הגידול ומחסור בעובדים | ההיערכות הנכונה של החקלאים הבטיחה אספקה סדירה של פלפלים, תפוחי אדמה, גזרים ובטטות

אספקת הפלפלים, תפוחי האדמה, הגזרים והבטטות לא תושפע הודות להיקפי שתילות נרחבים, לפי סקירה של משרד החקלאות, שבה הוא מעריך את השפעת המלחמה על הייצור המקומי ואספקת התוצרת המקומית הטרייה. במשרד מעריכים ירידה של 30% בכמות העגבניות לעומת חורף רגיל, וירידה של 10%-20% בכמות המלפפונים, הכרובים והבצלים. המחסור יושלם, ככל הנראה, באמצעות ייבוא נקודתי בהתאם לצורך.

ברשתות השיווק ובירקניות מתחילים להרגיש את הפגיעה בחקלאות כתוצאה מהמלחמה. מורגש במיוחד מחסור במדפי החסה והפטריות. אף שמחירי רוב הירקות והפירות יציבים, כבר בולט השינוי לעומת המחירים בתקופה המקבילה בשנה שעברה. כך לדוגמה, ק"ג בצל יבש שמחירו הממוצע ברשתות בשבוע ה-50 ב-2022 היה 4.29 שקלים, נמכר בימים אלה ב-6.21 שקלים בממוצע. ק"ג מלפפון נמכר במחיר ממוצע של 6.48 שקלים בשבוע המקביל בשנה שעברה, לעומת 8 שקלים השבוע, ועגבניות שנמכרו לפני שנה במחיר 6 שקלים לק"ג, נמכרות כעת ב-7.13 שקלים.

חקלאים בכל הארץ מתמודדים עם קשיים עקב המלחמה. חלק מהשטחים החקלאיים נמצאים סמוך לגבול עם רצועת עזה ולגבול עם לבנון. חלק מהשטחים הם שטחי כינוס של הצבא, ושטחים שמוגדרים מסוכנים ולא ניתנים לעיבוד לפי הוראות צה"ל. מרבית המשקים סובלים ממחסור חמור בעובדים, לאחר שאלפי עובדי חקלאות חזרו לארצות המוצא שלהם, ועובדים פלסטינים עדיין לא מורשים להיכנס לישראל.

הסקירה של מומחי משרד החקלאות בוחנת את השפעות המלחמה על תהליכי זריעה, שתילה, טיפול וקטיף. מומחי המשרד סקרו את המצב בכל שטחי הגידול ברחבי הארץ ובחנו את הפער הקיים בין תוכניות השתילה, הזריעה והקטיף לעומת המציאות בפועל, כפי שמתאפשרת מהמצב בשטח והנחיות הביטחון.

על סמך הסקירה המקיפה התקבלה תמונת מצב שלפיה בחלק מהענפים הייצור המקומי, שבשגרה מספק את רוב הביקוש, עלול לא להספיק בתקופה הקרובה. בהערכת מצב שהתקיימה במשרד הוחלט על שורה של תמריצים ותמיכות, בעיקר לטובת גידול ירקות הסלט הישראלי ושמירה על יציבות המחירים לצרכן.