משרד החקלאות מתחייב: כך תבחרו את האבטיח המושלם

לטפוח על הפרי, לבדוק את הכתמים ולבחון את העוקץ

רשימת הטיפים לבחירת אבטיח טרי ומתוק • גם מלון הוא פרי שמתאים לקיץ הישראלי החם - וגם בשבילו כדאי להקשיב לטיפים של המומחים • וגם: הדרך המיטבית לאחסון ושמירת הפירות בבית

אין ספק כי האבטיח והמלון הם סמלי הקיץ הישראלי. בחום הישראלי הכבד חשוב להרבות בשתיית מים על מנת לצנן את הגוף, אבל זה לא חייב להיות מים רגילים - באבטיח ובמלון תוכלו למצוא כ-90% מים מתוקים. זו אחת הסיבות שבזכותה נשמר להם מקום בטוח בקופסת הפירות שלוקחים לים. אבל השאלה הגדולה היא איך תדעו לבחור אותם נכון? מומחי משרד החקלאות ופיתוח הכפר מסבירים:

 הטיפים לבחירת אבטיח מושלם
האבטיח צריך להיות בעל גוון מט, צבע מבריק וחיוני מעיד על חוסר בשילות. צבע דהוי מעיד על אחסון ממושך שלרוב פוגם באיכות הפרי. לגבי המלון, חשוב שיהיה בעל גוון כתמתם, כדאי שצבע הקליפה יהיה אטרקטיבי, רענן ואחיד. אם מדובר בזן מרושת- שימו לב שהרישות מלא לאורך כל הפרי.
כמה כתמים מופיעים על האבטיח? על כל אבטיח ישנו כתם בהיר אחד הכרחי, שנוצר באזור המגע של האבטיח עם הקרקע. אם אתם מזהים כתמים נוספים, צהובים או דהויים, דעו כי מדובר באבטיח שחווה חשיפה מאוד ממושכת לשמש, אשר גורמת לירידה באיכותו.
הביטו על העוקץ של הפרי - עוקץ ירוק ורענן מעיד על פרי טרי. ככל שהעוקץ יבש יותר, כנראה שהוא פחות טרי ונקטף לפני מספר רב יותר של ימים. במלון חשוב שיהיה עוקץ המעיד על חיי מדף ארוכים. מלון ללא עוקץ מעיד על בשלות יתר ותסיסה.
געו בפרי ונסו להרגיש עד כמה הוא גמיש. בחרו אבטיח או מלון מוצקים ככל הניתן, גמישותם מעידה על אחסון ממושך הפוגם באיכות הפרי.
כיצד הוא נראה? בחרו פרי סימטרי ככל הניתן, עגול או אובלי. מבנה זה מעיד על התפתחות תקינה של הפרי ומבטיח שלא יופיעו חללים בתוך ציפת הפרי. אם כי באבטיח חללים מסוג זה אופייניים יותר לחודשים מרץ–אפריל, המהווים את פתיחת עונת האבטיח. במלונים בעלי רשת, הרשת צריכה להיות מלאה וצפופה.
מיתוס הטפיחה על האבטיח הפך כה רחב עד כי רובנו טופחים על האבטיח בלי לדעת מה עלינו לשמוע. שמשון עומר, מנהל אגף ירקות וגידולי שדה בשירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מסביר: "כשאנו טופחים על האבטיח עלינו להמתין לקבלת צליל בחזרה. האבטיח צריך "להשיב" לנו במעין צליל נקי. מומלץ לטפוח על מספר אבטיחים, אם מרגישים כי אין שום הד לטפיחה, האבטיח בשל מדי ומרקמו וטעמו יהיו ירודים".