משרד החקלאות מזהיר: "תות שדה רמת השרון" מקורו בעזה ואין לצרוך אותו

עונת התותים החלה ועמה ההברחות הלא חוקיות מעזה

תותי שדה מרצועת עזה נארזו בקופסאות הנושאות מדבקות עם הכיתוב "תות שדה רמת השרון" על מנת לשוות להן מצג שווא של תותים שגודלו בישראל

משרד החקלאות חוזר ומדגיש: צריכה של פירות וירקות שגודלו ללא כל פיקוח עלולה להוות סכנה מהותית לבריאות הציבור

עונת החורף כבר כאן ועמה הגיעה עונת תותי השדה, שהביקוש לפרי המתקתק רק עולה במהלך החודשים הקרים. יחד עם הביקוש, עולים גם ניסיונות הברחתם מעזה ושיווקם בתוך שטחי מדינת ישראל באופן לא חוקי. רק בסוף השבוע האחרון מפקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר (פיצו"ח) חשפו באזור ירושלים אירוע הברחה ושיווק של 35 אריזות ובהן 300 ק"ג תותי שדה שהגיעו משטחי הרצועה.

הפעם, מפקחי יחידת הפיצו"ח מבקשים להזהיר כי בכניסה לישוב אלפי מנשה בשומרון, נחשף דוכן המוכר תותים מרצועת עזה שגודלו ללא פיקוח. התותים נארזו בקופסאות הנושאות מדבקות עם הכיתוב "תות שדה רמת השרון" כדי להטעות את הציבור, ולשוות להן מצג שווא של תותים שגודלו בישראל. המדבקות אשר הופיעו על גבי האריזות הסתירו מדבקה המצביעה על כך כי מקורם בעזה. בבדיקה שנעשתה על ידי מפקחי המשרד נראה כי לא קיים מגדל בשם "תות שדה רמת השרון".

על פי חוק שיווק תוצרת חקלאית ישנם מספר תנאי סף לכניסת תוצרת חקלאית לארץ, ובניהם: דיגום התוצרת לשאריות מיקרוביולוגיות ושאריות חומרי הדברה בכדי לוודא שהתוצרת הושקתה במים מתאימים וטופלה בחומרים מורשים ועוד. תוצרת חקלאית שלא עברה תהליכים זה מהווה סכנה מהותית לבריאות הציבור וכן עלולה להוביל לכניסת מזיקים ונגעים, אשר עלולים להרוס ענפי חקלאות רבים. הירקות שמקורם בעזה, אשר מותרים לשיווק בישראל, הם עגבניות וחצילים בלבד.

מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, ד"ר נחום איצקוביץ', מדגיש כי: "אין היתר לייבא ולשווק פירות וירקות שגודלו בעזה, בייחוד ללא פיקוח, ללא עמידה בתקנים הקפדניים של משרד החקלאות וללא בדיקות מחמירות טרם שיווקם. אנו ממליצים לציבור לרכוש תותים הנמכרים בנקודות מכירה מסודרות המקפידות לקנות תותים שגדלו בישראל, ובעדיפות לתותים במארזים סגורים, שטופלו בהדברה ביולוגית".

תות שדה מעזה

תות שדה מעזה
צילום: משרד החקלאות