מפקחי משרד החקלאות בכוננות שיא לקראת חג פסח

בתוך יממה בלבד סוכלו הברחות של מאות ביצים, כרבע טון בשר עוף וכ-20 טון תמרים

מפקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות (פיצו"ח) במשרד החקלאות ופיתוח הכפר סיכלו שלושה ניסיונות להברחת תוצרת חקלאית לא מפוקחת ומסוכנת, בתוך יממה אחת בלבד. זאת, במסגרת מאמץ מרוכז של היחידה לקראת חג הפסח, ובייחוד לאור החשש הציבורי ממחסור בתוצרת טרייה, ובייחוד ביצים.

באירוע הראשון, במחסום חוסן שבגזרת עציון, מפקחי הפיצו"ח סיכלו ניסיון הברחה של כ-1,500 ביצים מוחתמות בחותמת מזויפת, שהועברו בתוך תא מטען של רכב פרטי משטחי הרשות הפלסטינית, ויועדו לשיווק בתוך ישראל. כלל הביצים הועברו להשמדה על פי צו רופא, ונגד נהג הרכב נפתחה חקירה. 
במשרד החקלאות חוזרים ומדגישים לא צפוי מחסור בביצים לקראת החג; כפי שפורסם לאחרונה, המשרד אישר ייבוא ביצים גם מבולגריה ומפולין, בנוסף לספרד, פורטוגל ואיטליה. יש להימנע מרכישת ביצים ממקומות לא מוסדרים, ולוודא כי החותמת ברורה עם שם מכון המיון ותאריך תפוגה תקין. 


עוד באותה יממה, מפקחי יחידת הפיצו"ח, בשיתוף חיילי גדוד תעוז, תפסו כ-250 ק"ג בשר עוף לא מפוקח. גם במקרה זה, הסחורה הוברחה שלא כדין משטחי הרשות הפלסטינית, ונועד לשיווק באזור נתניה. נוכח הסכנה לבריאות הציבור, הבשר הועבר להשמדה, ונגד הנהג נפתחה חקירה. 


לצד הדברים המוכרים, כמו בשר וביצים, היו כאלה שחשבו לתגבר גם את כמויות התמרים המיועדים להכנת החרוסת. במסגרת פעילותם, מפקחי יחידת הפיצו"ח זיהו משאית חשודה ובה כ-20 טון תמרים במעבר הבקעה. בגרסתו הראשונה של נהג המשאית נטען כי מדובר בתמרים שמקורם בישראל, אך בהמשך הודה כי מדובר בסחורה שמקורה בכפר ברשות הפלסטינית, ויועדה לייצוא לברזיל, דרך נמל חיפה. תוצרת חקלאית פלסטינית המיועדת לייצוא דרך נמל חיפה, אמורה לעבור באחד ממעברי הגבול המוסדרים (מעבר גלבוע או שער אפרים),  לצורך בידוק ביטחוני ובריאותי. שם, בין היתר, הסחורה עוברת דיגום על ידי מפקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת על מנת לוודא שאינה מכילה נגעים, מזיקים או מחלות שעלולים לסכן את בריאות הציבור והצומח, בישראל ובארץ היעד. במקרה זה, לאור שהתמרים הוכנסו לישראל ללא כל פיקוח, הסחורה הוחזרה לרשות, ונגד נהג המשאית נפצחה חקירה.