מעדיפים כחול לבן? רוב התפוחים מחו"ל

חוק סימון ארץ מוצא, חשף מהו הפרי (שנמכר בתפזורת) המיובא ביותר בסופר: תפוחים.

יבוא מאיטליה, צרפת, ארה"ב, פולין ואפילו מטורקיה. והמחירים? גבוהים. מגדלי התפוחים בצפון מתמודדים עם תנאים לא אפשריים בעקבות המלחמה, וחלקם כבר צמצמו גידולים עוד לפניה. סיטונאי: "הפסקנו לייבא מטורקיה". בראשית: "אם היה תכנון וסבסוד כמו באירופה, היינו מגדלים פי 10"

נחשף הפרי המיובא ביותר בסופר, שנמכר בתפזורת: בזכות חובת סימון ארץ מוצא שהוטלה על רשתות השיווק והירקניות החל מהשבוע - צרכנים כעת יודעים שרוב התפוחים שנמכרים פה הם תפוחי יבוא. כן, המדינה הפקירה את תפוחי ישראל לטובת יבוא יקר וכעת, אזור הגידול העיקרי שלהם - הגליל העליון - מותקף ותושביו נתבקשו להתפנות.

יהורם מועלם, מנהל השיווק של חברת בראשית, אמר ל-ynet: "מטעי התפוחים נמצאים באזור ההר הגבוה בישראל, רמת הגולן והגליל העליון, שכעת חוטף בגלל המלחמה. מנרה, סאסא, כפר גלעדי - כל אלה הם אזורי גידול תפוחים שנפגעים מאוד כרגע. המלחמה השפיעה קשה: נשארו 1,400 טונות על העצים. כמה שלא קטפנו - נשארו תפוחים על העצים ואסור לנו להיכנס כי זה שטח סגור, וכעת סגרו עוד שטח. פינק ליידי נותר על העץ, קיווי, ביראון יש 700 טונות גראני סמית על העצים, במנרה 1,500 טונות, במלכיה 300 טונות. כל קיבוץ יפתח נמצא בגינוסר בגלל הלחימה למעט כיתת הכוננות ואנשי מפעל נטפים".

עמוס לוין, ראש שולחן התפוח במועצת הצמחים, מסביר: "95% מהתפוחים בישראל גדלים לאורך הגבולות - מראש הנקרה דרך מטולה ועד דרום רמת הגולן. בגבול רמות נפתלי לצערנו, חלק קטן מהתפוחים לא הצלחנו לקטוף. חקלאי מגדל תפוחים נהרג במטע שלו. מטעי התפוחים הפכו לשטח צבאי סגור. נפגעו במיוחד מטעי מנרה, מטולה, מלכיה, יראון, סאסא, ברעם וכל רכס הרי נפתלי. בגולן הכל נקטף.