מנכ"ל משרד החקלאות אחרי סירוב דיכטר להצביע בעד התקציב: "זו מכת מוות"

אורן לביא התייחס לקיצוץ שהתבקש משרד החקלאות לבצע במסגרת תקציב המדינה המחודש: "האוצר הודיע שיקצץ לנו 1.1 מיליארד שקל ומעל 300 עובדים יפוטרו. מנגד, אני רואה משרדי ממשלה שמקבלים תוספות של מאות מיליונים"

שעות לפני ההצבעה על תקציב המדינה, שר החקלאות אבי דיכטר, יחד עם עוד ארבעה חברי כנסת נוספים הודיעו כי לא יצביעו בעד התקציב עקב קיצוצים גדולים במשרד החקלאות. שר האוצר סמוטריץ' דחה לפי שעה את מועד ההצבעה עד שימצאו פתרונות למשבר. מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, שתקציב משרדו עומד בפני קיצוץ משמעותי של מיליארדי שקלים, תקף במקביל את החלטות האוצר בעניין משרדו, ואומר שהתקציב שיעבור "יהיה מכת מוות לחקלאות ולחקלאים שנפגעו כבר בשבעה באוקטובר".

עוד אמר לביא: "כשהחל המשא ומתן, משרד האוצר הודיע שהולכים לקצץ 1.1 מיליארד שקל ומעל 300 עובדים יפוטרו. אנחנו נכנסנו עם האוצר לשבוע של דיונים בנושא. באנו בנפש חפצה, מתוך הבנה וידיעה שאנחנו נמצאים במלחמה ונכנסנו מתחת לאלונקה. האוצר ניסה לשכנע אותנו שכל יתר משרדי הממשלה בישראל נכנסים תחת האלונקה, בקיצוץ תקציבי רוחבי למעט משרד הביטחון וביטחון הפנים. נלחמנו בניסיונות להסביר שהקיצוץ הזה בעייתי למשרד שגם ככה נפגע"

על המצב אצלו במשרד, ובכלל בענף החקלאות, מאז ה-7 באוקטובר, אמר לביא: "נכנסנו למלחמה שבה ביום שבת אני בקשר עם עובדים שבקשר עם ממ"דים שמחבלים מחוץ לבתים שלהם. יש לי עובדים שהילדים ובני הזוג שלהם נרצחו. שאחים שלהם נרצחו. יש לי חקלאים שהכרתי בתפקיד שלי ששני אחיינים שלו נרצחו באותה שבת. יש לנו חקלאים שאוספים ביצים תחת אש בצפון. יש לי חקלאים שפונו מהבתים ועדיין חזרו יום יום לקטוף עגבניות, מלפפונים ופלפלים. יש חקלאים שהמשיכו בחליבה במקומות מסוכנים. עולם החקלאות ספג את המכה הקשה ביותר באירוע הזה. המלחמות מתנהלות בגבולות, והחקלאים מעבדים את הקרקע ושומרים על הגבול ועל הפרנסה. הם נפגעו והמשיכו לעבוד".

אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות

אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות
צילום: מישל אמזלג, לע"מ