מחירי הפירות והירקות עולים: האם יבוא הוא הפתרון?

שוק הפרי והירק בישראל גדל ומתחדש בטעמים מיוחדים שלא הכרנו, אבל יותר ויותר משפחות מתקשות להכניס את המוצרים, שהתייקרו מאוד, הביתה • האם רפורמת משרד החקלאות יכולה לעזור להוריד אותם? • וגם: הפירות והירקות שעדיין לא שמעתם עליהם

הצרכנים הישראלים אוהבים פירות וירקות - ואם אפשר, אז בכמויות. הרופאים ממליצים, הטעמים מגוונים, ולא שכחנו שמדי תקופה צצים להם זני פירות וירקות חדשים ומסקרנים, שרק מבקשים שנטעם אותם.

עם זאת, יש משפחות שמתקשות להוסיף את הפירות והירקות לסל הקניות בשל מחיריהם שהאמירו, מה שהוביל את משרד החקלאות לפתוח במשא ומתן בנוגע לרפורמה בתחום, כאשר חלק משמעותי מהתוכנית כולל את פתיחת שוק הירקות והפירות ליבוא. "זהו מהלך שנוצר במטרה להגביר את התחרות, לסייע לחקלאים ולהוריד את המחירים", נמסר לנו ממשרד החקלאות.

על הנייר, נשמע שהתוכנית יכולה ליצור שינוי, אך נוי הדס, מקימת אתר "נוי השדה" למשלוחי פירות וירקות, מנסה להסביר מדוע לדעתה יבוא לא יפתור את הבעיה של עליית המחירים. "בכל העולם פירות וירקות מתייקרים בעקבות שינויי אקלים, אז גם התוצרת שיביאו מחו"ל תהיה יקרה. כשמביאים תוצרת מחו"ל פוגעים בחקלאים, שעוזבים את התחום, ואז לא יהיה למייבאים במי להתחרות", היא טוענת.

הדס גם מדברת על הסיכון שביבוא: "מביאים פירות וירקות מטורקיה, ממצרים, מירדן ומעזה. הפיקוח שם פחות טוב, ומשתמשים בחומרי הדברה שבכלל שכחנו שקיימים. כמו כן, אם נהיה במשבר עם טורקיה, למשל, ייתכן שלא יגיעו אלינו עגבניות. אם תפרוץ מלחמה, ישראל תהיה בתעדוף אחרון ליצוא. יעדיפו את צרפת, לדוגמה, שהיא יותר קרובה, ואפילו יכול להיות שיכריזו חרם תזונתי על ישראל. ואם יפרשו חקלאים בעקבות הפתיחה ליבוא והחקלאות בארץ תגווע - יהיה הרבה יותר קשה להקים אותה מחדש מאשר לשמור על זו הקיימת".

פירות