מדינת ישראל תצטרף לגוף האקסקלוסיבי לשיתוף פעולה מחקרי של הארגון

שר החקלאות עודד פורר הכריז בנאומו בוועידת שרי החקלאות של ה-OECD

"מדינת ישראל תצטרף לגוף האקסקלוסיבי לשיתוף פעולה מחקרי של הארגון"

המהלך יאפשר לראשונה לחוקרים ישראלים גישה לתכנית המספקת מלגות לחילופי חוקרים ומימון לכנסים, בנוסף להיותה במה מרכזית לשיתוף ידע ויכולות טכנולוגיות.

שר החקלאות, עודד פורר: "משבר האקלים מחייב אותנו להתמודדות גלובאלית משותפת. אני שמח על ההזמנה האישית לקחת חלק בוועידה חשובה זו, ורואה בה הזדמנות נוספת להציג את יכולותיה של מדינת ישראל כשחקנית מפתח בהתמודדות עם שינויי האקלים ובקידום מערכות מזון בנות קיימא, סביבתיות ויצרניות, על אף אתגרים אלה".

שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר, נשא דברים היום (ה') במסגרת ועידת שרי החקלאות השנתית של ארגון ה-OECD לשנת 2022 בפריז. השר נבחר על ידי מארגני הוועידה לשאת את דבריו ביומה הראשון ובמסגרת זו הכריז כי מדינת ישראל תצטרף בתחילת שנת 2023 לתוכנית המחקר הייחודית של ה-OECD, ה-CRP (The Co-operative Research Programme), שחברות בה תקדם משמעותית את אנשי האקדמיה והמחקר הישראליים כמכלול, ותחזק את שיתוף המידע והפעולה ביניהם לבין עמיתיהם במדינות ה-OECD. 

את הוועידה מרכזת הגב' מריון ג'נסן, מנהלת החטיבה לסחר וחקלאות ב- OECD, לצד שרי החקלאות של קנדה וניו זילנד, וצפויים להשתתף בה למעלה מ-45 שרי חקלאות ממדינות שונות, ומטעם ארגונים ממשלתיים בינלאומיים בולטים. השנה, ועידת שרי החקלאות של ה-OECD נערכת בסימן קיימות בחקלאות ובמערכות ייצור המזון. הוועידה מתקיימת מספר ימים לפני ועידת האקלים השנתית של האו"ם בשארם א-שייח, מצרים (COP27), ומהווה הזדמנות עבור שרי החקלאות להציג את חזונם  עבור ענפי החקלאות ותעשיית ייצור המזון בארצות המוצא, ולקדם שיח משותף, ושיתוף פעולה בינלאומי בנוגע לאתגרים הגלובאליים על ביטחון המזון העולמי. בראשם: התגברות שינויי האקלים, לצד השלכותיה של הלחימה בין רוסיה לבין אוקראינה על זמינות המזון ומחיריו ברמה העולמית. 

בתוך כך, שר החקלאות פורר נבחר לשאת דברים ביום הוועידה הראשון, והציג בפני שרי החקלאות את חזונו בנוגע לביטחון מזון ותזונה מקיימת, בדגש על חשיבות ההשקעה המאסיבית בחדשנות, לצד הגברת הפריון החקלאי. בנאומו, הציג השר את עקרונות הרפורמה בחקלאות במסגרתה ההשקעה הממשלתית במחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית תגיע לשיא של כ-2.6 מיליארד ₪ ב-4 שנים. זאת, במטרה להיערך לשינויי האקלים ולבסס כלים טכנולוגים להתמודדות עימם. בעניין זה הודיע השר על הצטרפותה של מדינת ישראל לתוכנית המחקר הייחודית של ה-OECD, ה-CRP, שתיכנס רשמית לתוקף בתחילת 2023, ותיתן לחוקרים ישראלים לראשונה גישה לקולות קוראים במסגרת התכנית, ותאפשר להם להשתתף בכנסים ובמחקרים מהשורה הראשונה.  

לצד זאת, הדגיש השר כי במסגרת הרפורמה, מדינת ישראל עוברת ממנגנון התמיכה המכסית העקיפה בחקלאות שאפיינה אותה מאז הקמתה ונחשבת לשיטה הגורמת לעיוותי שוק, לטובת קידום תמיכה ישירה בחקלאים, בהתאם לנהוג ולמומלץ במדינות ה-OECD. בנוסף הסביר השר, כי הרפורמה מקדמת מסחר בינלאומי ותחרות בשוק הפירות והירקות בישראל, באמצעות הפחתת מכסים על מבחר פירות וירקות, במטרה לאזן את מחיריהם, ולהנגישם לציבור הרחב. 

במסגרת שהותו בוועידה, שר החקלאות צפוי לקיים גם מספר פגישות עבודה עם עמיתיו, לרבות הגב' מריון ג'נסן, ושרי חקלאות מאירופה. 

עודד פורר

עודד פורר
צילום חיים צח לעמ