מגדלי האבוקדו בעוטף עזה מחכים לחזור למטעים:

"ברגע שנוכל להיכנס, נשקם הכל" 

חנן שור, מנהל שותפות של מגדלי אבוקדו והדרים בעוטף, מספר ל'דבר' על המחיר האנושי שגבתה המלחמה מהחקלאים ועל הקושי להפסיק לעבוד | "לרוב כשמפנים את היישובים החקלאים אנחנו נשארים, הפעם אסור, וזה יוצר חוסר אונים"

"השטחים שלנו נגמרים 10 מטרים מהגדר", אומר חנן שור, מנהל שותפות 'מטעי השקמה' של הקיבוצים ארז ואור הנר שבעוטף עזה. השותפות הזו מקיפה כ-2,500 דונם הדרים ואבוקדו, הגדלים בשטחים שהפכו כעת לאזורי לחימה. "כשאומרים חריש עד התלם האחרון, אז המטעים שלנו באמת מסתיימים שם. כל החקלאים באזור שלנו נמצאים ממש בקו הראשון."

"בשנים האחרונות נוטעים בעוטף עזה עוד ועוד אבוקדו", הוא אומר, "זה גידול רווחי". הוא מכיר את הענף היטב. מעבר לניהול 'מטעי השקמה', הוא מכהן יחד עם עמי אוליאל מקיבוץ ארז כמנהל המקצועי של התארגנות מגדלי האבוקדו בדרום, התארגנות שחולשת על 20 אלף דונם של מטעים. התרחבות מטעי האבוקדו בדרום קשורה להתבססות האבוקדו בשנים האחרונות כענף הייצוא החקלאי המוביל של ישראל, לצד תמרים.

המטעים של ארז ואור הנר מגיעים עד הגדר, הכי קרוב לרצועת עזה. "כבר שנים אנחנו רואים את ההפקרות, רואים איך חמאס בונים לנו מעל לראש מוצבים לאורך כל הגדר, כאילו שהם צבא לגיטימי ולא ארגון טרור. שולטים על הגדר לגמרי. כבר שנים אנחנו חווים כל הזמן קסאמים, יריות, הברחות, מנהרות. זה הפך לחלק מהיומיום שלנו החקלאים."