מבולבלים? זה מה שאתם צריכים לדעת לקראת השמיטה

אם הסתבכתם בשאלה מהי שמיטה ואין לכם שמץ של מושג כיצד לנהוג, אתם ממש לא לבד

רגע לפני השנה החדשה עשינו סדר בבלגן • המדריך המקוצר לקראת השנה השביעית שיסביר מה עושים עם הפירות והירקות, וכיצד תנהגו בגינה הביתית שלכם

החקלאים כבר יודעים שהיא מגיעה וכבר התכוננו אליה מראש, אבל מה בנוגע לשאר האנשים שקונים פירות וירקות בסופר, מטפחים גינה ביתית קטנה או משקיעים במרפסת עציצים, כמונו, מה אנחנו צריכים לדעת לקראת שנת השמיטה? – אם נהיה לכם סלט בראש, המדריך שלפניכם יעשה לכם קצת סדר.

בשנת השמיטה, שתתחיל ביום שני לאחר צאת הכוכבים - א' בתשרי תשפ"ב (6 בספטמבר), יש מצווה "לשמוט" את הקרקעות, כלומר, להפסיק את הטיפול החקלאי בשדות, במטעים, בפרדסים ובערוגות הירק – מתוך תפיסה שבשנה זו התוצרת החקלאית שייכת לכל אדם ולא רק לבעלי הקרקע. כיום מצוות השמיטה היא הלכה מחכמים בלבד (מדרבנן) ולא מהתורה (דאוריתא), שקבעו שאסור לעשות בקרקע בשנת השמיטה כל פעולה שנועדה להצמיח צמחים ולהשביח את הפירות שהם נותנים, ובכלל זה חרישה, שתילה ונטיעה של עצים חדשים, דישון וגיזום של עצים קיימים ועוד. פעולות שמטרתן שמירת העצים בחיים – מותרות.

משום כך, בשנת השמיטה אסור לשתול צמחים חדשים, לגזום את ענפי השיחים והעצים שבגינה הביתית או לדשן אותם כדי להשביח את העצים. מותר להשקות את הגינה בצורה סדירה כדי למנוע את התייבשות הצמחים וגם לטפל בצמחים שנפגעו ממחלה. מותר גם לגזום ענפים של צמחים חולים או לדשן אותם כדי שיתגברו על מחלה. בגינה הביתית מותר גם לכסח עשבים שוטים, אך עדיף לפתור את הבעיה מראש באמצעות ריסוס שמונע את הנביטה או קוטל את העשבים אחרי שנבטו. לעומת זאת, עציצים שמנותקים מהאדמה ומונחים בתוך הבית, או אפילו במרפסת עם תקרה (כאשר לחלק מהדעות נדרשים גם קירות), נחשבים למנותקים מהקרקע, ולכן לא חלים עליהם הלכות השמיטה ומותר לעשות בהם כל פעולה רצויה, כולל פעולות לשם השבחת הפירות או הירקות שגדלים בהם.