מאגר מידע חדש חושף את סודות העגבנייה

מדענים ממכון ויצמן למדע ומהאוניברסיטה העברית ערכו מיפוי גנטי ומטבולי מקיף של זני ההכלאות השונים והפעילו כלים חישוביים כדי לקבוע אילו מקטעים של הגנום, או אפילו אילו גנים בודדים, אחראים על התכונות השונות בכל זן

עגבניות בר הגדלות בדרום-אמריקה עשויות ליהנות מיתרונות גנטיים מסוימים על-פני העגבניות המוכרות לנו - למשל, תכונות הקשורות לטעם, ריח או עמידות למזיקים. חקלאים המעוניינים להשיב לעגבניות שהם מגדלים כמה מתכונותיהן האבודות, יכולים כעת להיעזר במאגר מידע עצום המוקדש כולו לפרי האדום וכולל מיפוי גנטי ומטבולי הן של עגבניות בר והן של עגבניות מתורבתות.

המאגר - שהקים צוות מחקר בראשות פרופ' אסף אהרוני ממכון ויצמן למדע בשיתוף קבוצת המחקר של פרופ' דני זמיר מהאוניברסיטה העברית בירושלים וחוקרים ממוסדות נוספים - נבנה על סמך 600 הכלאות שיצרו בקבוצתו של פרופ' זמיר בין עגבניות בר מפרו, Solanum pennellii, ובין הזן המתורבת השכיח Solanum lycopersicum. המדענים ערכו מיפוי גנטי ומטבולי מקיף של זני ההכלאות השונים והפעילו כלים חישוביים כדי לקבוע אילו מקטעים של הגנום, או אפילו אילו גנים בודדים, אחראים על התכונות השונות בכל זן. מאגר זה יעזור לחוקרים ולחקלאים ליצור זני עגבניות משופרים, וכבר כעת הוא מסייע למדעני המכון לפענח כמה תעלומות הקשורות בעגבנייה.

עגבניה

עגבניה