לרגל ט"ו בשבט: הטכנולוגיות הישראליות שמשנות את פני החקלאות

מרחפנים שמשגיחים על ההשקיה והגידולים, דרך כוורות חכמות ועד רובוטים קוטפים: כל החידושים שמקפיצים את ענפי החקלאות למאה ה-21

למי שמכם אין ילדים או לא בקיא בלוח השנה העברי, נעדכן שט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, חל היום. בדומה לתחומי חיים רבים שאינם נחשבים כטכנולוגים במהותם, גם ענף החקלאות מקבל בשנים האחרונות תפנית מפתיעה ועובר טרנספורמציה דיגיטלית. בעזרת סיוע ארגון בוגרי הטכניון, קבלו הצצה לטכנולוגיות הישראליות שמשנות את החקלאות - מכוורת רובוטית ועד רובוטים שקוטפים עגבניות בשדה. 

Bee wise

כולנו גדלנו על התפיסה כי תפקידה העיקרי של הדבורה הוא להפיק דבש סמיך, מתוק וטעים. אך מעבר לתפקיד זה, נדמה כי גורל תעשיית המזון העולמית מונח על כנפיה הקטנות של הדבורה שאחראית על האבקת כ-70% מהפירות והירקות שאנו אוכלים.

בשנים האחרונות חקלאים וחוקרים מסביב לעולם מודאגים מתמותה רחבה של דבורים וחוששים מפגיעה רחבת היקף בייצור המזון. על רקע זה, חברת Beewise הישראלית, הפועלת בבית העמק, פיתחה כוורות רובוטיות מתקדמות שאוספות ומנטרות מידע אודות הדבורים, בעזרת אפליקציה המאפשרת לדבוראי לבצע פעולות רבות מרחוק. הלל שרייר, ממייסדי החברה ובוגר הטכניון, מספר כי המעקב אחר הדבורים מאפשר לזהות אצלן תחלואה מוקדמת, ובכך מסייע לשיפור בריאות הדבורים ומצמצם את אחוזי התמותה בכוורת.

Tevel aerobotics

כשאוכלוסיית העולם גדלה בקצב מסחרר וחל גידול מסיבי בהרגלי הצריכה, הדרישה למזון עולה. כדי לעמוד בביקוש הרב נדרשים חקלאים בישראל ובעולם לכוח עבודה זמין שיוכל לתת מענה ולספק את הסחורה. אך במציאות הנוכחית, כשצעירים רבים נוטשים את המרחב הכפרי ועוברים לערים, נדרשים פתרונות יצירתיים שיספקו מענה הולם.

לשם כך פיתחה חברת Tevel aerobotics רובוטים מעופפים וגמישים הנעים בין העצים הצפופים ומסוגלים להגיע אל הפרי מכל מקום ומכל זווית. הרובוטים מתבססים על מערכת בינה מלאכותית, מסוגלים לטפל במנעד רחב של עצים, לזהות את רמת הבשלות של הפרי ואיכותו, ובמידה ועומד בסטנדרטים הגבוהים לקטוף אותו על ידי זרוע ייעודית.

לדבריו של יניב מאור, מייסד החברה ובוגר הטכניון, הביקוש לעובדים בענפי החקלאות השונים גדל באופן משמעותי במהלך מגפת הקורונה בשל סגירת הגבולות, ולהערכתו כבר בשנים הקרובות נראה מודל עבודה היברידי בו אנשים ורחפנים יקטפו זה לצד זה בשטחים החקלאיים. עוד הוסיף כי החברה עברה בהצלחה מספר פיילוטים במהלך השנה החולפת וכי החלו להיות מסחריים.

טכנולוגיה בחקלאות

טכנולוגיה בחקלאות