לקראת מחסור בעגבניות, מחירי הירקות מזנקים

המדינה והרשתות מתארגנות להגביר את הייבוא, ובינתיים יש הצופים: אנחנו לקראת מחסור בירקות והמחירים עומדים לזנק

"יש זינוק מטורף במחירים", אומר גורם בשוק • עיקר הדאגה כרגע מתמקדת בתוצרת של עגבניות, ש-70% מהתוצרת שלהן בישראל ממוקמת באזור הלחימה • רמי לוי: "לא ניתן לאנשים לנצל את המצב ולהעלות מחירים"

יבולים של ירקות בדרום המדמם לא נקטפים. מדפי הירקות והפירות בחנויות מתמלאים ומתרוקנים במהירות, חלקם נותרים ריקים במשך שעות ארוכות, נטולי עגבניות, מלפפונים וכל ירקות הבסיס שהתרגלנו לקנות. המדינה והרשתות מתארגנות להגביר את הייבוא, ובינתיים יש הצופים: אנחנו לקראת מחסור בירקות והמחירים עומדים לזנק.

"יש זינוק מטורף במחירים", אומר גורם בשוק. "סחורה שהביאו מטורקיה ועלתה ליבואנים ארבעה שקלים, מוכרים אותה היום בלמעלה מעשרה שקלים. עגבניות עוד יעלו 20-30 שקל לקילו, וגם מלפפונים. במצב הזה של המלחמה אנשים מתעשרים. עכשיו גם לא שותלים בדרום, וגם טנקים עלו על החממות והתאילנדים כולם ברחו. יכול להיות שהולך להיות מחסור תזונתי. ובחנויות אף אחד לא שואל כמה עולה, כולם קונים, ואין מספיק תוצרת. כל הירקות נהיו במחיר מטורף. נוצר חוסר עוד לפני המלחמה, אבל כרגע מדובר בעיקר בתפוחי אדמה ועגבניות. והייבוא לא מספיק. והבודדים שמייבאים מפציצים במחיר".

"משרד התחבורה מתעדף אוניות כדי שחומרי הגלם יגיעו"

עיקר הדאגה כרגע מתמקדת בתוצרת של עגבניות, ש-70% מהתוצרת בישראל ממוקמת באזור הלחימה. אוקטובר לרוב מאופיין בפעילות מוגברת בייבוא וכ-40% מהירקות בתקופה זו מקורם בייבוא, שכן רק לקראת סוף החודש בשל חילופי העונות מתעתדים לזרוע את התוצרת של החורף, כשכעת על המדפים נמכר חלק גדול מהתוצרת של מלאי העונה שעברה. מתחילת השבוע יובאו מטורקיה ומקומות נוספים בעולם לישראל 3500 טון של פירות וירקות, יותר ממחצית אלו עגבניות, וככל שתימשך הלחימה ואי אפשר יהיה לאסוף את העגבניות באזור הדרום, הייבוא יוגבר ויוכל להגיע גם ל-60% מהתוצרת שתימכר בחנויות.