ללכת בעקבות האף: כלבים למען החקלאות

מיהו ידידו הטוב ביותר של החקלאי? מסתבר שזהו הכלב: בשנים האחרונות כלבים מתגלים כאמצעי יעיל ביותר לזיהוי מזיקים שונים בחקלאות. איך הם עושים את זה ולמה מדובר במצב שבו כולם יוצאים מורווחים?

כולנו מגידי ומגידות עתידות. כן, באמת, תחשבו על זה רגע: ריח של טרום גשם גורם לנו להבין שתיכף הכל יירטב מסביבנו, ריח אפייה עשוי להוציא אותנו מהחדר אל המטבח, וריח פחות חינני מקודמיו - כנראה יעביר אותנו לכוננות החלפת חיתול לילדה.

אך בעוד שאנחנו, בני האדם, משתמשים באפנו עבור תחזיות לאירועים קטנים ונקודתיים שכנראה יתרחשו בעתיד הנראה לעין - יש יצורים שבעזרת אפם צופים אירועים דרמטיים והרי-גורל, שמוטב היה לנו להתוודע אליהם כמה שיותר מוקדם. מי הם אותם אלופי הרחה?

לכלבים יש חוש ריח רגיש במיוחד שעשוי לאפשר להם לזהות התקף אפילפטי לפני שהוא מתרחש, ואף להבחין בין ריח של אדם בריא לריח של אדם שחלה בסרטן, עוד לפני שהחולה התוודע למצבו. נוסף על כל אלה, כלבים נמצאו כ"מגידי עתידות" יעילים גם בתחומי החקלאות: מאמר חדש שהתפרסם בכתב העת "אקולוגיה וסביבה" מצביע על התרחבות תופעת השימוש בכלבים לזיהוי מזיקים ומחלות בחקלאות, כמו עובש למשל. עד כמה השימוש בהם יעיל עבורנו? מסתבר שכלבים מסוגלים לאתר את המזיקים הללו עוד לפני שאנחנו מצליחים לעשות זאת באמצעים ידניים או בעזרת המכשירים הטכנולוגיים שקיימים כיום.