כ-100 מגדלים, חוקרים ומדריכים השתתפו בסיור מקצועי

סיור מקצועי להצגת מטעי העתיד בענף התפוח ותצוגת זני התפוח החדשים 'סטורי' ו'מג'יסטי' 

כמאה מגדלי תפוח, חוקרים ומדריכים, השתתפו בסיור מקצועי ביזמת שולחן מגדלי התפוח במועצת הצמחים, שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ומו"פ צפון במכון המחקר מיגל, של החברה לפיתוח הגליל, במטעים בצפון הגולן, להצגת החלקות הראשונות בארץ שניטעו לפני מספר שנים והחלו להניב, במטרה לבחון את תוצאות שיטות העיצוב השונות של 'קיר פירותי', כך שמטעי העתיד יאפשרו להגדיל את היבול ולבצע את קטיף הפרי באמצעות רובוטים ומיכון חקלאי משוכלל ומתקדם.
בסיור השתתפו- חיה רק-יהלום, מנהלת מו"פ צפון, ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, עמוס לוין, מרכז תחום החקלאות ב'חברה לפיתוח הגליל' ויו"ר שולחן התפוח בענף הפירות במועצת הצמחים, רני בר-נס, יו"ר ענף הפירות במועצת הצמחים, משה ברוקנטל, מנהל ענף הפירות במועצת הצמחים, שמעון אנטמן, מועצת הצמחים, ד"ר ענת חריט-זיסוביץ', שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ). וגבי קוניאל, מנהל פיתוח עסקי של בראשית. 

עמוס לוין, מרכז תחום החקלאות ב'חברה לפיתוח הגליל' ויו"ר שולחן התפוח בענף הפירות במועצת הצמחים, בירך את מגדלי התפוח על דבקותם בקיום חקלאות ציונית והתגייסותם לקידום ופיתוח הענף בשיתוף פעולה צמוד עם חוקרי המו"פ: "שולחן מגדלי התפוח שם דגש על מימון וביצוע מחקרים יישומיים, העוסקים בעיקר בשיפור זנים, כנות ועיצוב עצי הפרי, כמו גם על יישום בשטח בידי המגדלים בשיתוף פעולה עם חוקרי מו"פ צפון" אומר לוין ומוסיף: "בזכות סיוע השולחן לנוטעים בגולן ובגליל, אושרו למגדלי התפוח מענקים בהיקף של למעלה מ-50 מיליון שקלים, ממנהלת ההשקעות במשרד החקלאות, לפיתוח טכנולוגיות חדשות ולסיוע בנטיעת מטעים חדשנים צפופי עצים, בעיצוב החדשני של "קיר פירותי" במטרה להתאים את המטע העתידי לשימוש במיכון מתקדם".

ד"ר עומר קראין, חוקר בכיר במו"פ צפון-מיגל, הציג בפני המשתתפים, חלקות ניסיוניות שניטעו בשנים האחרונות ב'חוות פיכמן' המנוהלת על ידי היחידה החקלאית ברמת הגולן ומכון שמיר ובמטעי התפוח במרום גולן ואלרום, המנוהלות על ידי המשקים. בחלקות נבחנים מגוון פרוטוקולים לעיצוב עץ התפוח כ'קיר פירותי', בשיתוף המגדלים ומומחים בינלאומיים. 'קיר פירותי' הינה שיטה בה נוף העצים נעשה צר יותר וכך ניתן לנטוע את העצים בצפיפות גבוהה מהמקובל, דבר המאפשר להעלות את מספר העצים לדונם, וכתוצאה מכך, גם את היבול. בנוסף, שיטה זו  מקטינה את הוצאות העבודה בגיזום, דילול וקטיף  ומתאימה את המטע המודרני לקטיף ממוכן בעתיד, לרבות רובוטים לגיזום וקטיף ללא סיוע יד אדם.

חיה רק-יהלום, מנהלת מו"פ צפון במכון המחקר מיגל: "מכיוון שרוב הפרנסה בענף החקלאות בגליל ובגולן הינה ממטעי התפוח, עוסקים חוקרי מו"פ צפון, בשיפור היבול ואיכות התוצרת. מטרת העיצובים החדשים במטעים, בהם ה'קיר הפירותי', היא לייצר אב-טיפוס חדש של עץ תפוח שיניב תוצאה טובה ביותר מבחינת יחס ההשקעה לאיכות וכמות היבול, וכן יאפשר הכנסת מיכון למטעים בבחינת התאמת המטע לרובוטים, ולא ההיפך, כדי להתמודד עם מחסורים ועלויות של כוח אדם. בנוסף, אנו עוסקים במו"פ צפון בפיתוח, אקלום, טיפוח והחדרת זני תפוחים ופירות חדשים, עמידים, פוריים ואיכותיים מאוד, מכל העולם, אותם מאקלמים (מתאימים לאקלים הארץ ישראלי) לצרכי השוק והצרכן הישראלי" אומר רק-יהלום ומוסיפה: "הצוות המוביל את מיזם התפוח, מזמין מגדלים להצטרף למועדון מגדלי התפוח, הנפגש אחת לחודש במשקים ומתעדכן עם החקלאים בכל הקורה בענף" 

בתום הסיור, התרשמו מגדלי התפוחים וכלל משתתפי הסיור, מתצוגה של זני תפוח חדשים, טעימים, יפים ופציחים, בעלי יבול גבוה, כושר הישמרות טוב בקירור וחיי מדף ארוכים, בהם ה-'סטורי', זן פטנט של INRA בצרפת, המתבלט בצבעו האדום עז והמבריק, וה-'מג'יסטי', זן פטנט של CIV באיטליה, המתבלט בגודלו הענק. התצוגה התקיימה ביוזמת יובל עוגני, מנהל חוות המחקר מתתיהו של החברה לחקלאות גליל עליון, וזאביק פרקש, שרות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות.

חוקרי המו"פ יציגו את תוצאות המחקרים האחרונים בכנס שיתקיים כחלק מתערוכת "אגרו ישראל" שיתקיים בעין חרוד ב- 2-3 בנובמבר 2022, הכניסה ללא תשלום.
 

תפוח זן סטורי

תפוח זן סטורי
צילום ארגון מגדלי הפירות