כלכלנים בממשלה נגד הלמ"ס: "מדד המחירים מעוות את המציאות"

ביקורת חריפה של כלכלני משרד החקלאות נגד שיטת המדידה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הקשור למדד המחירים בשוק הפירות והירקות. מדובר בהודעה חריגה שיוצאת לראשונה, וייתכן שזו יריית הפתיחה של ניסיון נתניהו לשנות את שיטות המדידה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הכוונת של ראש הממשלה נתניהו והליכוד בתקופה האחרונה. זה החל בניסיון של יו"ר הליכוד למנות לתפקיד ממלא המקום את מנכ"ל משרדו יוסי שלי, אך לאחר הביקורת חזר בו ובסופו של דבר ועדת האיתור בחרה בפרופ' פלוס שנבחר מתוך 14 מועמדים לתפקיד

עתה כנראה ההליך ממשיך עם הודעה חריגה של כלכלני משרד החקלאות, משרד שהעומד בראשותו אבי דיכטר מהליכוד, להציג עמדה אחרת מאשר הדעה המקובלת של מי שאמונים על מדד המחירים לצרכן - הלמ"ס.

הכלכלנים יוצאים נגד השיטה הבודקת את מדד המחירים בענף הפירות והירקות כל חודש מול קודמו, ומציעים לבחון את מדד המחירים לתקופה המקבילה בשנה שעברה, ואף מביעים ביקורת חריפה על השיטה הנוכחית: "כלכלני החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד גורסים כי הסתכלות שאינה לוקחת בחשבון עונתיות מעוותת את הניתוח".

הסיבה לכך, לדבריהם, הינה כי "ירקות ופירות הם מוצר עונתי, שההיצע שלו משתנה מחודש לחודש ומושפע בעיקר מעונות השנה, כמו גם מתנאי מזג האוויר, מחלות ומזיקים. פירות וירקות שנמצאים בתחילת עונתם, באופן טבעי נמצאים בהיקפים קטנים יותר בשוק, ובהתאם מחירם בדרך כלל גבוה יותר. לעומת זאת, מחירם של פירות וירקות שנמצאים בשיא העונה, יורד הודות להיצע גדול".