יש עוד דרך להוריד את מחירי הפירות והירקות - בלי לפגוע בחקלאים

בעוד שאין ערובה לכך שפתיחת השוק ליבוא תוזיל את המחירים לצרכן, אבל כן בטוח שהיא תפגע בחקלאות המקומית

עולה השאלה מדוע האוצר לא מנסה לעזור לחקלאים הישראלים לייצר בזול, ומתעקש למשל להעלות עוד יותר את מחיר המים לגידולים או להמשיך לגבות את ההיטלים היקרים על עובדים זרים

המילה רפורמה נשמעת טוב, על הנייר. בעיקר כשהכותרת היא הוזלת מוצרים לצרכן. על פי הרפורמה של שר האוצר אביגדור ליברמן, יופלו חומות המכסים שהגנו על תוצרת חקלאית מיבוא מתחרה, שפע של פירות וירקות יגיע מחו"ל לישראל במחירים נמוכים, ונקווה שכל ההוזלה תגולגל לצרכן. החקלאי הישראלי יפוצה באמצעות סבסוד ישיר של 100 שקל לדונם מעובד, ולראיה, אומרים באוצר כי זו השיטה באיחוד האירופי, ובא לציון גואל.

ובכן, כדאי לבדוק כמה זול מחיר המים לחקלאי באירופה לעומת ישראל, ולמה האוצר, הטוען שמחירי הפירות והירקות בארץ יקרים, מתעקש לייקר עוד את המים לחקלאים בקרוב. שלא לדבר על כך שאפשר היה להוריד מאוד את מחירי הפירות והירקות בדרך פשוטה, ללא זעזועים: הורדת מחיר המים לחקלאים, הפחתת ההיטלים היקרים על עובדים זרים, ועוד. לצערנו, מאחורי התיאוריות והמודלים של הרפורמה יש חקלאים, ואם לא יהיה להם כדאי ורווחי - יש חשש שאצל חלקם זה יהיה המצב משום שהתחרות עם מגדל במזרח אירופה שנהנה ממים ומכוח עבודה זול אינה הוגנת בעליל - הם יפסיקו לגדל והתלות ביבוא תגדל.

אביגדור ליברמן

אביגדור ליברמן
צילום מרק ליימן לע"מ