"יכולנו להיות מעצמת שמן זית, בגלל מדיניות ממשלתית אנחנו תלויים בייבוא"

ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים, מסביר מדוע ישראל נאלצת להסתמך על יבוא שהתייקר בעקבות מחסור עולמי, במקום לייצר בעצמה:

"הממשלה הורידה כמעט לחלוטין את ההגנה המכסית, מה שהפך אותנו לתלויים בייבוא. כ-400 אלף עצי זית נעקרו בשנים האחרונות בגלל חוסר כדאיות"

מחירי שמן זית עולים בכל העולם. בארץ זינק המחיר מ-25 שקל לבקבוק 750 מ"ל ל-35 עד 45 שקל ויותר. ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים מתייחס למחסור ולזינוק במחירים.

שמן זית הפך למוצר הנגנב ביותר בסופרים בספרד. המחירים עולים בכל העולם, למה זה קורה? "בעולם כולו מייצרים כ-3 מיליון טונות של שמן זית בשנה. 85% מיוצרים בעיקר בספרד, באיטליה, וביוון. בחודשים האחרונים יש מחסור גדול בשמן בגלל משבר האקלים. העלייה המתמדת מזה שנתיים בטמפרטורה הממוצעת באזור הים התיכון, שגורמת לגלי חום ממושכים וקיצוניים בקיץ ובחורף, ולמיעוט משקעים במהלך השנה, היא זו שגורמת לפגיעה בעצי הזית ולירידה ביבולים. גם בישראל יש ירידה השנה של 40% ביבול בגלל המלחמה וחוסר ידיים עובדות וגם בגלל מזג האוויר. ההיצע הנמוך מביא לעליית מחירים".

מה היקף הצריכה בישראל? "בישראל מפיקים כ-17,000 טון שמן לשנה, בערך מחצית מהביקוש המקומי. הישראלים הגדילו בעשור האחרון את צריכת שמן הזית, מסיבות בריאותיות, והוא עומד כיום על 3 ק"ג לנפש לשנה, זאת לעומת 15 ק"ג לנפש בשנה ביוון ו-25 ק"ג באיטליה. במסגרת המאבק ביוקר המחיה המדינה עודדה יבוא של שמן זית מאירופה, אלא ששם הוא מסובסד על ידי הממשלות בשיעור של כ-1.8 אירו לק"ג. בנוסף, עלויות הגידול שם זולות יותר. זאת תחרות לא הוגנת שהפכה את גידול הזיתים בארץ ללא רווחי. כ-400 אלף עצי זית נעקרו בשנים האחרונות בגלל חוסר כדאיות, כמו בקיבוץ רביבים שלאחרונה עקר מטע שלם. בספטמבר האחרון הממשלה הורידה כמעט לחלוטין את ההגנה המכסית על שמן זית, מה שהפך אותנו לתלויים יותר בייבוא, אלא שגם לייבא היום לא קל ולא זול בגלל המחסור ולכן בשנה האחרונה ראינו כבר שבעה ריקולים לשמני זית מיובאים בעיקר מטורקיה שהתגלו כמזויפים".

היינו יכולים לספק בעצמנו את הצריכה המקומית? "יכולנו להיות מעצמה של שמן זית איכותי, גם לספק את הצריכה המקומית וגם לייצא. יש לנו את כל התנאים. מחקר מדהים, מי קולחין, אקלים מתאים. אנחנו צריכים עוד נטיעות כדי ליהנות מעצמאות בנושא. רק בגלל מדיניות לא נכונה של הממשלה, אנחנו תלויים ביבוא. מגדלי הזיתים לא יכולים להמשיך להפסיד כסף. באיחוד הארופי הבינו שלגידול שמן זית יש תועלות כלכליות ובריאותיות. אבל ישראל התעלמה ושמה דגש על יבוא בזול".