חקלאי הצפון מנסים להחזיק מעמד תחת אש

"הפחד עכשיו גדול בעשרות מונים מב-2006"

רבים מהחקלאים בצפון עזבו את משקיהם, אבל חלקם עדיין מנסים לטפל במה שאפשר בקושי רב, ולהציל גם את היבולים של השנים הבאות ■ "יש ירידה של כמה עשרות אחוזים בכמויות הביצים — הירי מפחיד את התרנגולות"

בעוד הממשלה אישרה הפסקת אש זמנית בעזה, בגבול הצפון האש רק מתגברת — וההסלמה מאיימת על פעילות החקלאים בגליל.

רבים מחקלאי הצפון עזבו בחודש וחצי האחרונים את משקיהם, שרבים מהם סמוכים מאוד לקו הגבול. חלקם עדיין מנסים לטפל במה שאפשר, תחת אש, מתוך דאגה לביטחון המזון, לעתיד המטעים, ולבעלי החיים שברפתות ובלולים. החקלאים עדיין מצליחים לספק תוצרת, אך המצב עלול להשתנות לרעה.

על פי מיפוי שנעשה במשרד החקלאות, מרבית החקלאות בצפון היא פירות נשירים, לולים ורפתות. "הפעילות החקלאית כאן ענפה מאוד", אומר פארוק דאבור, מנהל מחוז הצפון במשרד. "70% מהמרעה בישראל נמצא ברמת הגולן. ענף ההטלה בארץ, שגם כך 70% ממנו הוא בצפון, רובו ממש על הגבול. בנוסף, כמעט כל התפוחים שצורכים בישראל מגיעים מהגולן, וכך גם פירות נוספים".

יוני יעקובי, חקלאי ולולן, הוא דור שלישי לחקלאים במושב מרגליות שעל גבול לבנון. לדבריו, המצב כעת הוא הקשה ביותר שהיה, יותר מבמלחמת לבנון השנייה. "ב-2006 הייתה הרעשה מטורפת, אבל לא פחדנו", אומר יעקובי. "השבוע, באירוע של הכטב"מים שנשלחו למרגליות, שלושה יורטו ואחד פגע. הייתי בשטח כשזה קרה וראיתי את זה מתקרב. מול רחפן אין לך שליטה. זו לא פצצת מרגמה. יש מישהו שיושב עם ג'ויסטיק ורואה אותך. אני סומך על הצבא, אבל הפחד עכשיו גדול בעשרות מונים מב-2006".