ו"תודה" לנסראללה: גם בדרום לבנון החקלאות קורסת

הגידולים בסמוך לגבול עם ישראל אחראים ל-30% מהתמ"ג הלבנוני,

אבל לפי דיווחים מאז תחילת המלחמה 75% מהחקלאים שם איבדו את פרנסתם. מי שהעזו להישאר למרות תקיפות צה"ל מוצגים כסמל לעמידה האיתנה, אבל לא כולם איכרים תמימים: מטעי הבננות הם כן השיגור של מחבלי חיזבאללה

אחד הענפים בלבנון שנפגעו בצורה משמעותית מהלחימה בגבול עם ישראל הוא ענף החקלאות. בחודשים האחרונים דווח בלבנון על הפסדים בסדר גודל של שלושה מיליארד דולר ועל הרס שטחים עצומים, מטעים, חוות וכוורות. דווח גם על פגיעה בחקלאות ימית באזור הדרום, ועל מותם של אלפי בעלי חיים. חלק מהשטחים החקלאיים, החוות ובעלי החיים בדרום לבנון ספגו פגיעות ישירות במסגרת הלחימה והחלק האחר נפגע מהזנחה, עקב חוסר יכולתם של החקלאים להגיע לעבוד באזורים הנמצאים בלב הלחימה.

לפי פרסומים, משקלה של הפעילות החקלאית בדרום לבנון, שם מגדלים בננות, אבוקדו ופירות הדר, הוא כ-30% מהתמ"ג הלבנוני, ו-75% מהחקלאים בדרום איבדו את מקור פרנסתם. המציאות הביטחונית מאיימת על יבולים המיועדים לשווקים המקומיים ולייצוא, ולפי דיווחים החקלאים בדרום לבנון כבר הפסידו בעקבות המלחמה כמה עונות חקלאיות, את עונת מסיק הזיתים ועונת הטבק. כל זאת, חשוב לזכור, כשלבנון מתמודדת בשנים האחרונות עם משבר כלכלי קשה ביותר, וחוששת לאבד את הענף החשוב.

לא ניתן להעריך בצורה מדויקת את הפגיעה בתחום החקלאות בדרום לבנון כל עוד הלחימה נמשכת, אבל ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי אמר באפריל האחרון כי לדעתו יש להכריז על אזור הדרום "כאזור פגוע מבחינה חקלאית". הלבנונים גם טוענים בחודשים האחרונים כי במסגרת התקיפות בשטחים מבצע צה"ל שימוש בזרחן לבן, המזהם לטענתם יבולים ומקורות מים ומסכן בעלי חיים וגידולים.