התחממות כדור הארץ שורפת אסמים בישראל

הסלמון מצוי בסכנת הכחדה, עצי הזית לא מניבים פרי

ועל פי מחקר חדש בישראל פוגע החום בגידולי החיטה, האבוקדו והתפוחים. בעולם כבר היום ל־3 מיליארד בני אדם אין גישה לאוכל בריא אך רק השבוע חתמו 130 מדינות על אמנה לגייס את מערכות המזון שלהן למאבק בשינויי אקלים. זה עלול להיות מעט מדי ומאוחר מדי

חובבי מאכלי הדגים והאבוקדו נאלצו להתמודד השבוע עם בשורות מדאיגות; כרבע מדגי המים המתוקים בעולם מצויים בסכנת הכחדה, כך לפי הרשימה האדומה המעודכנת של האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע (IUCN). הסיבה העיקרית לכך היא שינויי האקלים, לצד דיג יתר וזיהום – כולם מעשי ידי אדם. בין היתר, נמצא תחת איום גובר הסלמון האטלנטי, שאוכלוסייתו העולמית דעכה ב־23% בין 2006 ל־2020.

בספרד, מטעי האבוקדו הרחבים לא המתינו להערכות מדעיות, הם הציגו העונה תמונה עגומה של משבר אקלימי הולך ומחריף. היצואנית השלישית בגודלה של אבוקדו בעולם (מקדימות אותה רק מקסיקו ופרו) מתמודדת עם עונה שחונה וחקלאיה נאלצים לעקור את עציהם. חוות רבות בדרום המדינה — המרכז כ־40% מהגידולים — ננטשות, או ממתינות לתפוקה נמוכה ביותר מחצי בהשוואה לשנה רגילה.

בעולם האקלים המשתנה מאלץ חקלאים לתכנן מחדש את בחירת הגידולים שלהם והצרכנים מרגישים זאת היטב בסל המצרכים ובכיס: הבצורת במדינות כמו ספרד, איטליה ויוון הובילה לזינוק של 130% במחיר שמן הזית בעולם, מחקר שערכה נאס"א ב־2021 מצא כי תפוקת התירס העולמית עשויה לרדת ב־24% עד סוף המאה ומחקר של אוניברסיטת אלטו בפינלנד מצא כי שליש מייצור המזון העולמי יהיה בסיכון עד סוף המאה אם פליטת גזי החממה תמשיך לעלות בקצב הנוכחי.