השימוש בחומרי הדברה בישראל הוא נרחב, וזה ממש מסוכן

דוח מבקר המדינה מעיד: היקף השימוש בחומרי הדברה, שנועדו להתגבר על בעיית המזיקים, עולה משמעותית - ופוגע בבריאותם של הצרכנים הישראלים. אז מה עושים? לומדים לרסס אחרת

דו"ח מבקר המדינה התפרסם - ואת השורה התחתונה שלו אין דרך להדביר: אנחנו מרססים את המזון שלנו המון, הרבה יותר ממדינות אירופה, באופן שעלול לפגוע בבריאותנו ובסביבה כולה.

בנוסף לפגיעה הקשה שנגרמת לבעלי חיים ולמערכות אקולוגיות מגוונות בעקבות שימוש נרחב בחומרים אלה, נזקים בריאותיים רבים מקושרים אליהם: סוגי סרטן שונים, מחלות קוגניטיביות ונוירולוגיות כמו אלצהיימר ופרקינסון, מומים התפתחותיים ופגיעה בפוריות. הנזק הבריאותי לא מוגבל רק לחקלאים שנחשפים באופן ישיר לחומרי ההדברה: הציבור הרחב כולו עלול להיפגע מעודף שימוש ורמות גבוהות של חומרי ההדברה במזון שאותו הוא צורך. אז מה עושים עם הסלט הזה? אוכפים את החוקים, מצמצים את ההיתרים ומעודדים מחקר וחדשנות בתחום, אבל קודם כל - מכירים את הנתונים.

ישראלים מדבירים יותר

רגע לפני שעושים סלט, בואו נעשה גם סדר: חומרי הדברה הם חולייה חשובה בשרשרת אספקת המזון המודרנית - בתור מי שמגנים על גידולים מפני מזיקים שונים, ובכך מאפשרים תוצרת חקלאית בקנה מידה מודרני. עם זאת, לאור הסכנות שמביאים עמם החומרים הללו, יש צורך במעקב אחר המינונים שלהם במזון של כולנו.