"הרוח שלא צריכה לנוח" 

מאות דונמים של אדמות חקלאיות ניצלו מנזקי הקור הכבד בזכות טורבינות רוח חדשניות - הכירו את המכונות שעוזרות לחקלאים להתגבר על השלכות משבר האקלים

שר החקלאות, עודד פורר: "ההתחממות העולמית היא איום גלובאלי הגורם לשינויים מרחיקי לכת בסביבת חיינו. על מנת להתמודד עם השלכותיה עלינו לאמץ שיטות פעולה חדשניות, ולקדם כבר היום מחקרים ופעולות שיוכלו לסייע לחקלאות להתמודד עם השלכות משבר האקלים בטווח הקצר והארוך. בשנה הקרובה נקדיש עוד עשרות מיליוני שקלים לנושא, מתוך הבנה שביטחון המזון של כולנו תלוי בכך"

בחודש האחרון חווינו גל קור קיצוני שפקד את כל הארץ, והביא אזורים שלמים לטמפרטורות שמתחת לאפס. בתוך כך, כ-15 טורבינות הצילו כ-750 דונם של אדמות חקלאיות מנזקי הקור הכבדים. הטורבינות, הן למעשה מאווררי ענק, המסייעות בהפחתת ובמניעת נזקי קור על ענפי החקלאות השונים; הן מחממות את פני השטח על ידי ערבול האוויר הקר ששקע, עם אוויר חם יותר הנמצא מעט יותר גבוה, ובכך הן מונעות אירועי קרה, בהן הטמפרטורה צונחת אל מתחת לנקודת הקיפאון של המים (0 מעלות צלזיוס), אז נגרמים לצומח נזקים רבים, לרבות תמותה עצים וגידולים ושלל בעיות איכות.

כל טורבינה "מגינה" על כ-50 דונם, והן פרוסות מפארן שבערבה, דרך נירים במערב הנגב, משואות יצחק וגבעת ברנר בשפלה, ועד עמק החולה ולוחמי הגטאות בגליל המערבי. באירוע הקור שהתרחש באמצע ינואר, הן הוכיחו את יעילותן במניעת נזקים כבדים לחקלאות; כך, בקיבוץ לוחמי הגטאות, שם מוצבות שלוש טורבינות, הטמפרטורות בטווח הפעילות, עלו משלוש מעלות מתחת לאפס (3-), למעל האפס; גם ברחבי עמק החולה, שם מוצבת טורבינה אחת, הטמפרטורה צנחה לשתיים וחצי מעלות מתחת לאפס (2.5-) , אך בטווח הפעילות הטמפרטורות לא ירדו מתחת לאפס מעלות. 

בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר אירועי מזג אוויר קיצוניים, כאשר בחורף קר מאוד, ובקיץ חם מאוד. ענפי החקלאות השונים רגישים במיוחד לתנודות אלה במזג האוויר. במיוחד רגישים לקור עצים סוב-טרופיים, אבוקדו, מנגו, ליצ'י בננות ועוד. מדובר בעצים שמקורם באזורים טרופיים, שם הטמפרטורות יציבות יחסית במהלך היום והשנה, ונסובות סביב ה-25-15 מעלות צלזיוס. יחד עם זאת,  גם ענפים אחרים כגון: ירקות, פרחים , תבלינים רגישים לאירועי קרה, ויכול להיגרם להם נזק משמעותי. 

לאור זאת, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, בראשות השר, עודד פורר, שם במוקד את סוגיית המוכנות והיערכות הטכנולוגית לשינויי האקלים, ומסייע בקידום מחקר ופיתוח, לצד מענקים לרכישה של מיכון וציוד חדשני, לרבות אותן טורבינות מהפכניות. בתוך כך, בימים הקרובים יפורסמו שני נהלי תמיכה חדשים לתמיכה במיכון וטכנולוגיות חדשניות במסגרתם יוקצו עוד 30 מיליון ₪ לרכישת מאות סוגים של מערכות חדשניות ומוצרים טכנולוגיים בחקלאות. זאת, נוכח החשיבות של שימור ושיפור יכולות החקלאות המקומית לטובת קידום "ביטחון מזון" והספקה סדירה של תוצרת חקלאית טרייה ובריאה. 


 

מערבל נגד קרה

מערבל נגד קרה
צילום רודד איתן