הקרב על הפירות והירקות: איך תשפיע הורדת המכסים?

מחירי התוצרת החקלאית חזרו השבוע לכותרות והעלו שוב לדיון את שאלות הליבה: האם הפירות והירקות כאן זולים או יקרים, מי אשם בכך שבשנים האחרונות עלה מחירם, והאם הפתרון הוא יבוא מחו"ל? • מדריך קצר לסוגיות היסוד 

לא משנה כמה מדברים על מחירי הפירות והירקות בישראל, נדמה שתמיד חוזרים לאותו מבוי סתום של טיעונים שבלתי אפשרי להכריע ביניהם, או לקרב ההאשמות השחוק שבו כל צד מטיל את האחריות למצב על הצד האחר. האם מחירי הפירות בישראל יקרים ביחס לעולם או שהם דווקא זולים? ואם הם יקרים, האם מי שאשם בכך הן רשתות השיווק שגוזרות קופון שמן על חשבון החקלאים? או שאולי האשמה נופלת דווקא על החקלאים, ובמקרה כזה ייתכן שהגיע הזמן לבטל את המכסים שכיום מגינים עליהם מפני יבוא, וכך להגיע לפתרון המיוחל?

השאלה האחרונה היא זאת ששוב יוצרת לאחרונה מתחים בקואליציה, לאחר שמשרדי האוצר והחקלאות פרסמו טיוטת צו שמטרתו להפחית ואף לבטל מכסים על פירות וירקות שונים. החקלאים, וחברי כנסת שמגבים אותם, מתנגדים לכך בתוקף, וטוענים שהמשמעות תהיה פגיעה אנושה בחקלאות המקומית. אנחנו החלטנו לנצל את התבטאויות הפוליטיקאים מהעת האחרונה בנוגע לסוגיה כדי לנסות ולעשות סדר בשאלות המרכזיות שעומדות על הפרק.

פירות

פירות