הכירו את החקלאים שהחליטו לעקור את מטעי הכותנה למען אבוקדו

שטחי הגידול שלו קפצו ב־90% תוך עשור בקיבוץ יגור עוקרים מטעי תירס וכותנה לטובתו

חברת מהדרין דיווחה לבורסה שמרוב ביקוש היא עוברת לגדל אותו במרוקו  וכבר שליש מהגידולים החדשים בישראל שייכים לו  איך משפיע טירוף ה"סופר פוד" על גידול האבוקדו - ולאן השיגעון הזה יגיע?

שנים האחרונות משהו עובר על האבוקדו. כן, הפרי הירוק, זה שכולנו מכירים כבר שנים, הוא עכשיו לא סתם עוד פרי, אחד מיני רבים על המדף בסופר, אלא ממש להיט. שדות משנים את ייעודם והופכים למטעים למענו, פרדסים נעקרים כדי לפנות מקום לעצים המיוחסים, המחירים בעולם מרקיעים שחקים.

זה לא תמיד היה ככה. "בשנות ה-90 הענף חווה ירידה בגלל מחירים לא טובים, בעיות של איכות מים וגם 'בעיות נדל"ן' במרכז הארץ, שם היו עיקר הגידולים", מספר בר חפץ, מגדל אבוקדו ותיק מקיבוץ נירים בעוטף עזה. בתחילת שנות האלפיים, הוא אומר, כבר חזרו לשתול, "אבל בחמש-שש השנים האחרונות מה שנהיה זה כבר טירוף גמור".

הנה כמה מספרים. האבוקדו מהווה בשנים האחרונות כשליש מהנטיעות החקלאיות החדשות בישראל: 13 אלף דונם מתוך כ-37 אלף דונם שניטעו בשנים 2019/20. בין 2016 ל-2020 זינק ייצור הפרי בישראל ב-40%. זה עדיין פחות מתפוזים, אבל הרבה יותר מתוצרת תפוחי העץ, הענבים, המנגו או האפרסקים בישראל. וזו לא רק תופעה ישראלית, לפי נתוני ארגון המזון והחקלאות הבינ"ל כמות האבוקדו שמגדלים בעולם זינקה מ-3.7 מיליון טונות ב-2010 לרמה של 7.2 מיליון טונות ב-2019 - עלייה של כמעט 90%.

אבוקדו

אבוקדו