היכן העדפתם לקנות את הפירות והירקות שלכם?

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר:

"הציבור הישראלי אוהב לצרוך את התוצרת הטרייה שלו מייצור כחול לבן, ואנחנו רואים זאת במספרים. עשינו לאחרונה צעד משמעותי לקראת סימון מלא של ארץ המקור בתוצרת החקלאית, כדי שכל אזרח בישראל יוכל להיכנס לסופר או המכולת הקרובים ולבחור לקנות כחול לבן. לקנות תוצרת ישראלית זו אחת הדרכים החשובות לתמוך בחקלאות המקומית, ובכך לתרום לביטחון המזון בטווח הארוך"

ד"ר נחום איצקוביץ', מנכ"ל המשרד: "בשנת 2019 חלה עלייה בצריכת הפירות והירקות. יצוין כי כ-91% מצריכת הפירות והירקות הטריים בישראל מקורה מתוצרת מקומית. ביטחון מזון בחי ובצומח לתושבי מדינת ישראל, זוהי משימה עיקרית וחשובה, המקבלת חשיבות ממדרגה ראשונה בייחוד בימי הקורונה"

אז מסתבר שהצרכן הישראלי יודע בדיוק איך הוא אוהב את הפירות והירקות שלו, בדיוק כפי שהוא יודע איך הוא אוהב את הקפה שלו. רוב הצרכנים הישראלים מעדיפים לקנות את הפירות והירקות שלהם ברשתות השיווק. הפירות והירקות הפופולאריים ביותר בקרב הצרכנים הישראלים הם בננות, תפוחים, עגבניות, מלפפונים ותפוחי אדמה. החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר מסכמת את שנת 2019 ועונה על כל השאלות העיקריות: כמה פירות וירקות טריים רכשנו ברשתות השיווק במהלך השנה, באיזה אזור גיאוגרפי נוכל להשיג פירות וירקות במחיר הכי זול? והיכן מחירי הפירות והירקות היו הגבוהים ביותר?
ומה היו העדפותיהם של הצרכנים הישראלים? הישראלים מעדיפים לצרוך את מוצריהם ברשתות השיווק - יותר ממחצית מהוצאות משקי הבית עבור פירות וירקות טריים היו ברשתות השיווק. כמו כן, בשנת 2019 חלה עלייה בצריכת הפירות והירקות ברשתות השיווק. על פי נתוני "סטורנקסט" במהלך שנת 2019, הישראלים צרכו מזון ברשתות השיווק בכ-42 מיליארד ₪. בתוך כך, הישראלים צרכו 791,000 טון פירות וירקות (לעומת 772,000 טון ירקות ופירות במהלך שנת 2018) בסך של 6.3 מיליארד ₪ (לעומת 6.1 מיליארד ₪ בשנת 2018). כמו כן, עוד עולה מן הנתונים כי בענף הפירות, הבננות הן הפרי הנצרך ביותר בקרב הצרכנים הישראלים (20%), במקום השני - תפוחי עץ (17%) ובמקום השלישי - תפוזים (10%). בענף הירקות, תפוחי אדמה הם הנצרכים ביותר (17%), אחריהם העגבניות (16%) ובמקום השלישי המלפפונים (11%).
היכן השינויים במחירי הפירות והירקות הורגשו ברשתות השיווק? לפי נתוני "סטורנקסט" בהשוואה לשנת 2018, בשנה האחרונה חלה ירידה של 1% במחירי הפירות ועלייה של 1% במחירי הירקות. כאשר, המחירים הגבוהים ביותר הן של ירקות והן של פירות היו בחנויות השכונתיות לעומת רשתות הדיסקאונט. מחירי הפירות והירקות הממוצעים נמוכים יותר בפריפריה לעומת אזור המרכז. 

התפלגות צריכה

התפלגות צריכה