"היה בהתחלה חשש להגיע לעוטף, אבל הרצון לעזור לחקלאים גבר על הפחד הזה"

בעקבות האירועים הטראומטיים של מתקפת 7.10, גם החקלאות הישראלית נפגעה בצורה משמעותית. 

יוזמה חדשה, שבמסגרתה סטודנטים מגיעים לעבודה בשדות ובמטעים תמורת מלגה - מסייעת לחקלאים לצלוח את התקופה המאתגרת. השבוע, הגיעו הסטודנטים הראשונים לשדות והחלו לעזור בקטיף

בנק לאומי, קשת, לקט ישראל – ארגון הצלת המזון הלאומי והתאחדות הסטודנטים, יצאו במהלך משותף שבמסגרתו הזמינו סטודנטים לקחת חלק בעבודה חקלאית רציפה עד שתחל שנת הלימודים, בתמורה למלגה עבור שנת לימודים אקדמית במימון מלא של בנק לאומי. הסטודנטים מעידים שאין ספק שהמלגה עוזרת כלכלית, אבל זו לא הסיבה היחידה שבגללה הם משכימים קום, עולים על הסעה ומגיעים לעוטף לשעות רבות של קטיף. שוחחנו עם יוסי עינבר, חקלאי ממושב אוהד, ועם הסטודנטית נועם בן מאיר שהגיעה אליו לשדה מירושלים.

"בהתחלה היינו בהלם מוחלט. כל התאילנדים עזבו ואי אפשר היה לעבוד ככה. הרבה חממות ננטשו, יש חקלאים שפשוט סגרו את המים ועזבו את המקום, גם מתוך הימנעות מהסכנה וגם בגלל שלא הייתה להם ברירה אחרת", מספר יוסי, "למזלנו, אחרי עשרה ימים הגיעו מתנדבים, ממקומות שונים וארגונים שהתגייסו לעזור לנו. בזכותם אנחנו מצליחים לקטוף. אמנם המון פרי כבר נרקב, אבל העזרה הזו, זה מה שנותן לנו את האור, זה מה שמשאיר אותנו פה ונותן לנו את האופציה לשווק עגבנייה ישראלית לעם ישראל. בזכות המתנדבים אנחנו מחזיקים מעמד. זה פתרון מדהים, אבל קצר טווח". נכון לעכשיו, משרד החקלאות בונה תוכנית לייבוא עובדים זרים ממדינות אחרות לארץ, על מנת שיהוו מענה קבע וישמשו ככוח עבודה חקלאי. עד שזה יקרה, החקלאים מסתמכים על מתנדבים בלבד.