החקלאים נגד קיצוצי האוצר: "יובילו להרס משקים ולפגיעה בביטחון המזון"

ארגוני החקלאים מזהירים מהתוכנית להעביר סמכויות פיקוח למשרד הכלכלה: "עלולה לגרום להצפת ישראל במזיקים שיחסלו ענפי חקלאות"

התאחדות חקלאי ישראל: "צריך דווקא תוספת תקציבית" | שר החקלאות דיכטר: "פנטזיה של האוצר שלא תתממש"

המגזר החקלאי וארגוני החקלאים נערכים למאבק בתוכנית הקיצוצים שהניח משרד האוצר על שולחנה של הממשלה. יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח ומזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אורי דורמן, הודיעו שהם מתנגדים בתוקף לקיצוץ המוצע בתקציבי משרד החקלאות: ״במקום לחזק את החקלאות הישראלית, הקיצוץ יוביל להחלשה משמעותית עד כדי הרס של משקים ופגיעה ישירה בביטחון המזון של מדינת ישראל."

החקלאים מוחים נגד הכוונה להעביר סמכויות בתחומי הגנת הצומח והשירותים הווטרינריים ממשרד החקלאות לידי משרד הכלכלה. מהתאחדות חקלאי ישראל נמסר: "זו החלטה חסרת אחריות שעלולה להציף את ישראל במזיקים שיחסלו הלכה למעשה ענפי חקלאות שלמים ויגרמו לנזק בלתי הפיך. הפגיעה תהיה לא רק בחקלאים הישראלים, אלא גם ובעיקר באספקת המזון הטרי ובמשק כולו."

בהתאחדות הביעו תרעומת על עצם הקיצוץ ועל העיתוי: "ראוי היה שתינתן דווקא תוספת תקציבית משמעותית לחקלאות, ובמיוחד נוכח מצבה במלחמה. תוספת שתאפשר לחקלאים לבצע תהליכי עידוד השקעות ופיתוח חדשנות וטכנולוגיות, שיגדילו את התפוקה. כל זאת למען ביטחון המזון של אזרחי ישראל והבטחת חקלאות ישראלית איתנה ויציבה״.

התכנית הכלכלית אותה מקדם האוצר, באמתלה של מימון המלחמה, כוללת קיצוצי ענק, הפרטת חברות ושירותים, הפסקת תכניות והקטנת תמיכה בעמותות. משמעותה, ככל הנראה, פיטורי מאות עובדים בשירות המדינה, פגיעה בתכניות פיתוח ובאוכלוסיות חלשות, פגיעה בשירותים לציבור וקיפאון בפיתוח תשתיות חדשות. ההצעה לקיצוץ במשרד החקלאות כוללת הפחתה מצטברת של כ-432.3 מיליון שקלים עד 2026 מבסיס התקציב של המשרד, והפחתה של 317 תקני כוח אדם בעלות 89 מיליון שקלים.

התוכנית מוצעת לאחר שהענף נפגע קשות במלחמה, בין היתר בשל השפעת הלחימה ביישובי הגבולות ומצוקת כוח האדם עקב יציאת עובדים זרים מהארץ. לדברי מנכ"ל משרד החקלאות, הקיצוץ מהווה "שיתוק מוחלט של המשרד", והתקציב שיישאר "לא יספיק אפילו לתשלום הארנונה של קמפוס מטה המשרד".