האוצר רוצה להפחית מכסים על פירות, ירקות וביצים; החקלאים מאיימים לשבות

לפי האוצר, מטרת התוכנית, שתתפרס על פני חמש שנים, היא לפתוח את השוק לייבוא כדי להוריד מחירים - אך לא בטוח שההוזלה תגיע לצרכנים. במסגרת התוכנית, המתווה ייבחן מדי שנה ותינתן תמיכה ישירה לחקלאים במאות מיליוני שקלים. ראשי ההנהגה החקלאית והמועצות האזוריות כבר הכריזו על שביתת אזהרה ביום ראשון

שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושר החקלאות, עודד פורר, מקדמים תוכנית להפחתת מכסים רוחבית על פירות, ירקות וביצים, במטרה לפתוח את השוק לייבוא. כיום ענף הביצים מתוכנן והמחירים לצרכן מפוקחים על-ידי המדינה. יש יבוא של פירות וירקות, שבדרך כלל בפירות מביא לעליית מחירים. בעגבניות קיים מדי פעם ייבוא ללא מכס כדי לאזן את המחירים בשוק כשהם גבוהים. לפי חקלאים, פתיחת השוק לייבוא ללא מכס תפגע בחקלאות בישראל - ראשי המועצות האזוריות כבר הכריזו על שביתת אזהרה ביום ראשון הקרוב במחאה על התוכנית.

לפי האוצר, התוכנית תחול בפעימות ותתפרס על פני חמש שנים. המתווה ייבחן מדי שנה, תוך בדיקה האם יש ירידה בשטחים המעובדים. ‏

עוד נמסר כי: "בתוכנית, חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות הכוללת תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד, תמיכה ייעודית לענף הביצים, הרחבת הטבות מס דרך חוק לעידוד השקעות הון, תמיכה בסימון תוצרת מקומית, הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו') והשקעה של מעל לשני מיליארד שקל עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות. בנוסף, יינתנו מענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות ושיתופי פעולה עם סטארטאפים.

שר האוצר מר אביגדור ליברמן

שר האוצר מר אביגדור ליברמן

צילום לע"מ MARK NEYMAN