דיון על עתיד החקלאות הישראלית והחקלאים

בכנס מדעי של מו”פ צפון בנושא ענף המטעים הנשירים

בכנס מדעי בנושא ענף מטעי הנשירים, ביוזמת מו”פ צפון, בשיתוף החברה לפיתוח הגליל, מכון המחקר מיגל, מועצת הצמחים ושירות ההדרכה של משרד החקלאות, נחשפו מחקרים חדשים ונדונו הנושאים הקריטיים ביותר לחקלאות ולחקלאים. הכנס שהתקיים בראש פינה, בנוכחות חוקרים, חקלאים ונציגים בכירים ממשרד החקלאות, מועצת הצמחים והתאחדות חקלאי ישראל, היווה המשך לכנס הנוטעים לזכרם של חנה ואבשלום שוורץ ז”ל שהתקיים שבועיים קודם לכן.

אילנה דרור, הכלכלנית הראשית של התאחדות חקלאי ישראל הציגה בכנס את המגמות בענף המטעים בישראל אמרה כי קיימת ירידה רצופה בצריכת הפירות לנפש וכי במהלך 14 שנים ירדה הצריכה מ- 92 ק”ג לנפש ל- 78 ק”ג לנפש. לשם השוואה, בארצות הברית צורכים 142 ק”ג לנפש בשנה. עוד אמרה דרור, כי אחד האתגרים הניצבים לפתחי החקלאות הישראלית כיום הנו סוגיית הזדקנות החקלאים והעובדה שדור ההמשך הולך ומתמעט ואין למעשה מי שיהוו ממשיכי דרכם של דור מייסדי המדינה ובניהם, שהקימו ישובים בפריפריה ועיבדו את האדמות הסמוכות לגדרות הגבול. מספר התושבים שעבודת האדמה היא מטה לחמם הולך ומצטמצם משנה לשנה ודם חדש אינו זורם למערכת.אמרה דרור והוסיפה כי על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ירד מספר החקלאים בחמש השנים האחרונות מ- 17,100 (ללא עובדים זרים) ל- 12,100, 65% מהם מעל גיל 55.שיעור החקלאים שגילם נמוך מ- 35 עומד כיום על 1% בודד מכלל החקלאים.
 

אורי צוק-בר, סמנכ”ל אסטרטגיה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר ויו”ר מועצת הצמחים, אמר: “הגיע הזמן להחזיר עטרה ליושנה, להצדיק את הייצור החקלאי ולדאוג לחקלאות ולחקלאים. על שולחנו של שר החקלאות הבא ניצבים נושאים רבים לטיפול, בהם: הסדרת ייבוא הפירות והירקות, כך שלא יפגעו הגידולים המקומיים, סימון ארץ המקור של מוצרי הייבוא, כך שהצרכן הישראלי יוכל לבחור מה לצרוך, ביטול מכסת העובדים הזרים, שעל פי כל בדיקה שנעשתה אינם לוקחים משרות מידיהם של ישראלים, מימון תשתיות המים לחקלאות על ידי המדינה בדומה למימון תשתיות של תחבורה ציבורית והשקעה מוגברת במו”פים האזוריים”.
חיה רק-יהלום, מנכ”לית מו”פ צפון ציינה, כי בשנים האחרונות ההשקעה של משרד החקלאות במו”פ צפון הולכת ופוחתת במקום שתתרחב ותכלול נושאים חדשים המאתגרים את החקלאות הישראלית, כדי להוביל לחדשנות וכדי להעניק הזדמנות שווה לתחרות בשווקים בארץ ובעולם.

מנכ”ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן אמר כי “המחקר, הפיתוח והיצירתיות בחקלאות הם מנועי הצמיחה הכלכליים של התחום ומקור המשיכה עבור הדורות הבאים. מוטלת עלינו האחריות להנחיל לצעירים, כי החקלאות מתפתחת ומתחדשת כל הזמן, כך שהיא תמיד רלוונטית וזאת במטרה שצעירים יבחרו לעסוק בה בהתלהבות שווה למקצועות אחרים ויוכלו להשתכר ממנה בכבוד. אם איננו רוצים להיות הדור האחרון של החקלאים, מחובתנו לגייס את הצעירים לשורותינו. בוועידת 2020 של ארגון מגדלי הפירות שתתקיים ב- 23 במרץ במרכז מירב בחוף הכרמל, נעסוק בנושאים הקריטיים הנמצאים בראש סדר היום של ענף הפירות ונציג חדשנות ושיתוף פעולה עם משרד הכלכלה וקהילת הפוּד-טק בישראל, לקידום הענף והפיכתו חדשני ונגיש יותר לדור הצעיר“.

ירון בלחסן

ירון בלחסן
צילום: ארגון מגדלי הפירות