בניגוד לעמדת הקואליציה, מליאת הכנסת אישרה את ביטול הצו הנוגע להסרת המכסים על ייבוא דבש וביצים

מליאת הכנסת הצביעה בעד הצעת חברי הכנסת בדבר ביטול צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מספר12), התשפ"ב-2022, הנוגע להסרת המכסים על ייבוא דבש וביצים.

למרות שההצעה הוגשה על ידי חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה, במהלך הדיון הושגו הסכמות בין שר החקלאות לנציגי החקלאים במסגרתן הסירו חברי הכנסת מהקואליציה את תמיכתם בביטול הצו. למרות זאת, בהצעה לביטול הצו תמכו 47 חברי כנסת מול 46 שהתנגדו.

בפתח הדיון הסבירו חברי כנסת מן האופוזיציה ומן הקואליציה מדוע הגישו בקשה לבטל את הצו. סגן שר הביטחון אלון שוסטר אמר: "חקלאות ישראלית כחול לבן, שינוי האקלים, המלחמה באוקראינה, היות ישראל אי מבחינה מדינית, גורם לכך שצריך להתייחס לחקלאות הישראלית באופן שונה. החקלאות הישראלית היא נכס שאפשר להשוות אותו לביטחון, לעצמאות אנרגטית ולחינוך."

סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן: "לפעול למען החקלאות הישראלית זה לפעול למען עצמינו, כלומר למען מדינת ישראל בשלושה מובנים, האחד זה נושא הביטחון התזונתי של כל אזרחי ישראל, הנושא השני הוא החזקת הקרקעות וטיובן והנושא השלישי הוא החיים בפריפריה, שתהיה מקור לגאווה עבור כל אזרחי ישראל." 

ח"כ רם בן ברק: "אני רוצה להגיד תודה לחקלאים שלנו שנותנים לנו ביטחון תזונתי וביטחון שברגעי משבר מדינת ישראל תדע להאכיל את התושבים שלה בעצמה ולא תהיה נזקקת לחסדים של אומות אחרות שאם ירצו יתנו ואם לא ירצו לא יתנו."

ח"כ רם שפע: "התכנסנו כאן כדי לדבר גם על צו הביצים והדבש אבל בעיקר כדי לדבר על מצב החקלאות הישראלית והיכולת להבין את המשמעות הכל כך גדולה למדינה, של מה היא חקלאות. אני וחבריי נאבקים להפסיק את הנרטיב השקרי שיש קשר מידי בין יוקר המחייה לבין לובי שנאבק למען החקלאים. האירוע הוא הרבה ערכים שתפקידנו לשמור עליהם".

ח"כ ינון אזולאי: גם אם לפעמים אנחנו צריכים לשלם טיפה יותר יקר, זה לא הזעקה של יוקר המחיה. ההיפך הוא הנכון, לפעמים כשמנסים לפתוח ייבוא, אז תוך כדי שעסקים אחרים ייפלו, יכול להיות שבסופו של דבר, אותם אלה שיצאו לאבטלה ויצטרכו לפצות אותם, אז יוקר המחיה יעלה במקום אחר

סגן השר אביר קארה: " הדבש בישראל יקר ב-40% יותר מאשר ברוב המדינות המתקדמות בעולם. במקום שצנצנת דבש תעלה לאזרחי ישראל בחגי תשרי 45 שקלים לקילו, זה יעלה 25 שקלים לקילו. זה כל המלחמה שיש פה. יש חברי כנסת היום שנלחמים בציבור הישראלי, בציבור ששלח אותם לכנסת, בחלשים ביותר בחברה. אותה מועצת דבש היא זו שחוסמת כניסה לדבוראים אחרים וחוסמת תחרות. אני פונה לחברי הכנסת של ש"ס, הקמפיין שלכם היה "הבטחתם לנו עוף לשבת", אני מקווה שלא נגיע ל"הבטחתם לנו חביתה או דבש לשבת"

שרת התחבורה מירב מיכאלי אמרה לקראת סיום הדיון ולאחר שהושג הסכם עם החקלאים: "השגנו היום הסכם היסטורי לטובת הצרכניות והצרכנים, לטובת חקלאיות וחקלאי ישראל, לטובת הציונות והביטחון התזונתי שלנו. עשינו את כל הדבר הזה במאבק נחוש מצד אחד ומצד שני בלי להחרים את המליאה, בלי אולטימטומים, בלי הצבעות מורדות, בלי הפסקת העבודה בוועדות. הוכחנו שהקואליציה הזאת יודעת לעבוד בהסכמות, יודעת לעבוד ביחד, גם כשיש מחלוקת. זה בדיוק מה שאנחנו נמשיך ונעשה."

שר החקלאות עודד פורר עלה לסכם את הדיון ועדכן את חברי הכנסת בדבר ההסכמות שהושגו אל מול החקלאים, אשר בעקבותיהם הסירו חברי הכנסת מהקואליציה את התנגדותם: "אנחנו הגענו להסכם היסטורי בענף ההטלה שנוגע לרפורמה ענקית שהובלתי בשנה האחרונה ואני שמח שהגענו להסכמה עם נציגי הענף. נוכח ההסכם ברור להם מה מטרת הצו והיא לתת מענה למחסור. זו לא הייתה מכסה שבאה להציף את השוק ולפגוע בחקלאים. לו היינו מבטלים את המכסה המשמעות היא שאין כלים לממשלה לייבא ביצים בעת מחסור. בהסכם מטבע הדברים כל אחד צריך לוותר וגם אנחנו הבאנו תקציבים משמעותיים  מהאוצר לטובת שדרוג הענף, ומצד שני קיבלנו בהסכמה עם הענף גם את היכולת לדאוג שהשוק יהיה פתוח יותר עם יכולת לשמור על יציבות מחירים."