"אם לא יהיה פתרון צבאי, אין לנו מה לחפש פה"

תושבי הצפון שנשארו בצל הסכנה

בתום חודשים של לחימה, וכשחיסול חמאס עוד לא הושלם, בגבול הצפוני המטווח עדיין לא ברור אם יש היתכנות מדינית וצבאית למהלך באזור • התושבים המקומיים פונו למלונות בארץ, כשבמקום נותרו חברי כיתת הכוננות וכמה חקלאים בודדים • בשיחות שונות עם חדשות 12 הם סיפרו על ההרס, הירי שיכול להגיע בכל רגע והאזרחים שלא יחזרו ללא השבת הביטחון • "זו מציאות לא פשוטה", שיתף רבש"צ שתולה

חודשיים וחצי עברו מאז שנורה טיל הנ"ט הראשון לעבר יישוב בגליל. זירת האירוע נותרה ללא שינוי - רק האיום התגבר והשפיע כבר על מאות משפחות. אמש (רביעי), חברי כיתות הכוננות של היישובים המקומיים, אלו שנשארו באזור התופת, סיפרו לחדשות 12 על המצב הקיים - והתושבים שלא יחזרו ללא השבת הביטחון לגבול הצפוני.

שלומי חתן, רבש"צ שתולה, סיפר על בנו שלא מוכן לחזור ליישוב: "אני רואה את העתיד שלי, שלו ושל הנכדים פה. אבל במציאות הנוכחית זה מאוד בעייתי. החברה שלו נהריינית, לא מוכנה לבוא בשנה הקרובה לשתולה - ואני מבין אותה". עוד הוסיף חתן: "פעם רבנו מי ייקח את השטחים האלו, עכשיו זה נהיה מקום מצורע. זו מציאות לא פשוטה, אם אין ביטחון במאה אחוז - אף אחד לא יחזור לפה".

כל נסיעה בין היישובים הסמוכים לגדר הגבול בצפון מתנהלת בתקופה הנוכחית תחת סיכון גדול. הצירים חשופים לירי ישיר מלבנון, ושום התרעה לא תעזור במקרה של ירי בכינון ישיר. צה"ל חוסם בהתאם להערכת המצב את שערי היישובים לחלוטין, וגם הכבישים נסגרים לסירוגין. במקביל, מוצבים קירות בטון או שקי חול להגנה על מכוניות מטילי הנ"ט. אליעזר אמסלם, קב"ט המועצה האזורית מעלה יוסף שיתף: "בכל נסיעה שבה אני אמור להגיע לאחד היישובים, אני עובר בצירים שמאוימים נ"ט - יש סכנה בכל נסיעה כזאת".

במושב שתולה הרחובות ריקים מאדם. התושבים פונו למלונות שונים בארץ, ובמקום נותרו רק חברי כיתת הכוננות וכמה חקלאים שלא יכולים לעזוב את המשקים שלהם. יניב טורג'מן, אחד מאותם חקלאים בודדים מהמושב, שיתף: "חזרנו חמישים-שישים שנה אחורנית, לימים של הפאדיונים, כשההורים שלנו היו צריכים לשמור מתוך הבתים. אנחנו לא מאמינים בשום הסכם. אם לא תהיה מלחמה, התושבים לא יחזרו לשתולה". 

בעת השיחה עם יניב, חיל האוויר יצא לתקיפה של מטרות חיזבאללה - מטרים בודדים מבתי התושבים. בעשור האחרון, המחבלים התבצרו על הגבול מבלי שמדינת ישראל הגיבה. על פי ההערכות, יש עוד מטרות רבות שטרם הותקפו. "זה הנוף מהבית שלנו, ולכאן ממשלת ישראל רוצה שנחזיר את הילדים שלנו", אמר יניב בכאב. "אני חיפשתי לבנות את בית במיקום הכי יפה, כזה שצופה על כל ההרים, ואני צריך לחיות עם מציאות שבה יש התקפות סביב השעון".

"הציבור לא מבין את המציאות ההזויה שאנחנו חיים בה"

במושב שומרה הסמוך, חבר כיתת הכוננות גיא פרץ ניצל כמה דקות פנויות לעבור בבית האריזה המשפחתי שנפגע השבוע משני טילי נ"ט. "אין שום התרעה", סיפר גיא. "רק שריקה ופגיעה". עוד הוסיף גיא כי ההרס הגדול בבית האריזה עומד על מיליוני שקלים, כך שפרנסתו נפגעה משמעותית.

עם המעבר לשלב הבא בדרום, ביישובים המקומיים מקווים שעכשיו כולם יבינו שצריך לטפל גם בגבול הצפוני. עד עתה, רבים מרגישים שפשוט לא סופרים אותם. "המושב הזה מטווח כל היום ולרגע אנחנו לא מתבכיינים", הבהיר גיא. "אנחנו רוצים להישאר כאן, ולא אכפת לי להיות על מדים גם שנה וחצי קדימה, אני לא רוצה רק דיבורים, אני רוצה גם מעשים".

חברו עידן כהן, גם הוא חקלאי וחבר כיתת הכוננות של מושב שומרה, סיפר: "האירועים שקורים בצפון לא מספיק מסוקרים בתקשורת. חברים שלי שגרים בנהריה, מרחק של עשרים דקות נסיעה, אומרים לי לפעמים - 'מה, אצלכם היה שקט השבוע'. הציבור לא מבין את המציאות ההזויה שאנחנו חיים בה".