"אי אפשר לעשות ככה חקלאות. מחסלים אותנו": ביקור במטע של משפחת אלשאער, שנאבקת בטורבינות בגולן

פואד אלשאער, בן 75 ממג'דל שמס, גילה שסמוך למטע התפוחים אותו מעבדת משפחתו במשך חמש מאות שנה הולכות להיבנות טורבינות רוח בגובה מגדלי עזריאלי,

מבלי שאיש שאל אותו על כך | מבט מקרוב על המאבק של הדרוזים בגולן

פואד אלשאער עומד במטע התפוחים שלו, סמוך למג'דל שמס שברמת הגולן, ובודק את הפירות. "יש פתגם בערבית שאומר: הגיע לפה גמל להתיישב בין כבשים", אומר אלשאער "רק שהגמל שלנו זה טורבינות בגודל מגדל עזריאלי".

משפחתו של אלשאער הגיעה למג'דל שמס לפני כחמש מאות שנה, ומאז הם שם. מגדלים דובדבנים, תפוחים, משמשים וקצת זיתים. העותמנים שלטו באזור, אחר כך הצרפתים והסורים, עכשיו הישראלים. המשפחה ועצי הפרי שלה נשארו במקומם. יחד עם 1,500 משפחות חקלאים מהעדה הדרוזית הם מחזיקים בחלקות פרטיות על הטרסות, שיפולי הגבעות והעמקים באזור המשתרע על שטח של 4,500 דונם בין בריכת רם במערב, מג'דל בצפון והגבול עם סוריה במזרח.

השלווה באזור החלה להתערער בשנים האחרונות, עם כניסתה של חברת אנרג'יקס, ששואפת להקים במקום טורבינות רוח ענקיות לייצור חשמל. בתחילה חלק מהתושבים שיתפו פעולה עם התכנית, אך רבים מהם התחרטו מאוחר יותר, ויחד עם מאות תושבי הכפרים יצאו למאבק בפרויקט.

העבודות על הטורבינות של חברת אנרג'יקס היו צריכות להתחיל לפני שלושה שבועות, אך נתקלו בהתנגדות קשה שכללה גם עימותים אלימים בין תושבים לשוטרים. האירועים הציתו מחאה גם בקרב הדרוזים בגליל ובכרמל על סוגיות אחרות, כמו חוק הלאום ומצוקת הקרקע ביישובים. בהתערבות המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל וראש הממשלה בנימין נתניהו, סוכם על הפסקת העבודות עד לסוף חג הקורבן בסוף השבוע שעבר. השבוע סוכם על דחייה נוספת לצורך הידברות, ככל הנראה עד סוף חודש יולי.