אין עובדים מתאילנד? הרובוטים יקטפו

המלחמה רוקנה בבת אחת את השדות מפועלים זרים וחשפה את מצוקת כוח האדם הקשה בחקלאות.

השילוב הישראלי המנצח של ידע בתחומי הרובוטיקה, הבינה המלאכותית, התקשורת והחקלאות מצליח לחסוך במים, להתגבר על מזיקים ולהוזיל תהליכים - והיום כבר מציע רובוטים לקטיף פירות וירקות

החקלאות בישראל מעולם לא נהנתה מיחסי ציבור טובים כל כך. הפרסומות של ימי המלחמה בטלוויזיה מלאות שדות ירוקים, פירות וירקות טריים ומתנדבים שעוסקים בקטיף. אלא שבארץ חסרים כיום כ-30 אלף עובדים בחקלאות. הטבח בעוטף והקרבות בדרום הבריחו מעל 7,400 עובדים זרים שהועסקו בענף, ועוד 22 אלף עובדים פלסטינים לא צפויים לחזור לעבודה. אז עם ישראל חובש כובע, מפשיל שרוולים ויורד לשדות בהמוניו להצטלם לאינסטגרם ובעיקר להושיט יד לחקלאים, שנותרו עם פירות שעלולים להרקיב על העצים, וגם לא יכולים לשתול או לזרוע לקראת העונה הקרובה.

מדובר כמובן בפלסטר זמני: עד כמה שזה נשמע מוזר, בישראל 2023, שהיא מעצמה עולמית בתחום האגריטק (שימוש בהייטק לעזרת החקלאות), טרם נמצא פתרון טכנולוגי לבעיית הבעיות הנצחית של החקלאים – המחסור בידיים עובדות. פריחת ההייטק בארץ דווקא לא פוסחת על החקלאות, ובשטחים החקלאיים ברחבי הארץ אפשר למצוא עושר גדול של חידושים ופיתוחים, רובם כחול-לבן: רחפני צילום המזהים מזיקים ומעבירים מידע דרך רשת הסלולר; מדי טמפרטורה וחיישני לחות בקרקע ובאוויר המשדרים נתונים אלחוטית; וכמובן יישומים המנתחים את הנתונים ומציגים אותם בפני החקלאי ישירות על הסמארטפון שלו.