עם סיומה של שנת התשפ"ב, שבו חקלאים רבים ברחבי הארץ אל השדות והמטעים שעזבו למשך שנה שלמה.

רון אסקווידו למד צלילה וגם הדברה ודישון, יעקב אלקיים טייל – ואליעד ממן הפקיר את מטע התמרים שלו לציבור הרחב, ששמח להגיע לקטיף חינמי: "צריך הרבה סבלנות וגשם של אופטימי

עם סיומה של שנת התשפ"ב, שבו חקלאים רבים ברחבי הארץ אל השדות והמטעים שעזבו למשך שנה שלמה.

רון אסקווידו למד צלילה וגם הדברה ודישון, יעקב אלקיים טייל – ואליעד ממן הפקיר את מטע התמרים שלו לציבור הרחב, ששמח להגיע לקטיף חינמי: "צריך הרבה סבלנות וגשם של אופטימיות"

למחרת ראש השנה התשפ"ג, אתמול (יום ד'), התעוררו אלפי חקלאים שומרי שמיטה, ויצאו בהתרגשות שוב אל השדות שנטשו למשך שנה תמימה – שנת השמיטה שהסתיימה. חלקם הקפידו לקיים את המצווה כלשונה, ושדותיהם לא עובדו במשך השנה האחרונה כלל. אחרים הוציאו "היתר מכירה" – פתרון הלכתי המאפשר לאדם אחר שאינו יהודי לעבד את אדמתם.

רון אסקוזידו (52), נשוי ואב לארבעה, חקלאי מהמושב הדתי כפר מימון שבנגב, הקפיד השנה לקיים את המצווה, ואף ניצל כל רגע בחופש שהוא מקבל אחת לשבע שנים. "השנה טיילתי הרבה, אפילו הספקתי לעשות קורס צלילה", הוא מספר. "בשנה שעברה הכנתי הכול מראש לקראת החזרה לגידול עגבניות שרי: חרשתי את האדמה, פרסתי השקיה, כיסיתי בניילונים ועשיתי חורים לשתילה. הכול היה מוכן. כעת, עם תחילת השנה החדשה, מיד חזרתי לעבודה – וכבר אתמול שתלנו עגבניות".