שר החקלאות טוען לחוסר נקיון כפיים של החקלאים במאבק, האמנם?

"מאבק החקלאים מצביע על חוסר ניקיון כפיים": שר החקלאות מסכם שנה סוערת

שר החקלאות עודד פורר מסכם יותר משנה של כהונה רצופת מאבקים: היכן הצליח עם הרפורמה והיכן פחות, מדוע הוא חושב שאת מה שעשו למנכ"לית שלו לא היו עושים לגבר ולמה הוא עדיין רואה בליכוד שותפה פוטנציאלית

שבועיים אחרי שנכנס למשרד החקלאות, מינה עודד פורר את נעמה קאופמן־פס למנכ"לית שעומדת בראשו. הכהונה שלה הייתה יכולה לעבור בשקט יחסי, לולא השר החליט לעשות את מה ששרי חקלאות אחרים לא העזו - לצאת לרפורמות מרחיקות לכת בענפי הירקות, הפירות והטלת הביצים ולפתוח חזית קשה מול החקלאים. מכיוון שהנגישות אליו מסובכת יותר, הפכה המנכ"לית לשק החבטות הזמין לגברים מהסוג הישן.

הזלזול והתיעוב שהפגינו עסקני החקלאות כלפיה באו לידי ביטוי בשפע של אופנים, חלקם שוביניסטיים עד גועל. בעת ביקור בצפון צחקו מאחורי גבה: "הנה באה עוד תרנגולת ללול". וכשביקרה באחת הרפתות, התבדחו שהפרות מתקשרות היטב עם המנכ"לית, כי הן מדברות באותה שפה.

אבל השיא במתקפות על קאופמן־פס הגיע דווקא ממקור לא צפוי, אחרי שנחשפו בוואלה! צילומי המסך מהטלפון של אבו (אבשלום) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, שבהם נראים מסרונים ששלח לו צביקה כהן, סמנכ"ל בכיר במשרד החקלאות, במהלך המשא ומתן על הרפורמה בחקלאות. כהן נתן לווילן תדרוך צמוד והיה מודאג שמישהו עלה עליו ו"שרף" אותו.

במקום להכות על חטא, וילן הסתער במלוא הכוח על קאופמן־פס, הגיש נגדה תלונה לנציבות המדינה, למשטרה, ליועצת המשפטית לממשלה ולראש הממשלה בטענה שהיא או אנשיה חדרו לפרטיותו, כשצילמו את מסך הטלפון שלו. כשנשאל אם קיבל הודעות מכהן, הסביר וילן ששר החקלאות נתן לו אישור אישי לשוחח עם "הגורמים המקצועיים במשרד". גם כאן דאג להקטין את המנכ"לית והמשיך להתייחס אליה כאל פקידה נמוכת דרג, ולא כראוי לגורם המקצועי המוסמך ביותר בהיררכיה.

החקלאים משקרים?
פורר זועם על היחס המשפיל שקיבלה המנכ"לית שלו ועל האופן הבוטה שבו בחרו החקלאים לנהל את המאבק שלהם נגד הרפורמות שהוביל. "התלונה נגד צביקה כהן נמצאת כרגע בנציבות שירות המדינה", הוא אומר כשאנחנו נפגשים במשרד השני שעליו הוא מופקד, המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, שבאופן אירוני נמצא סמוך למשרדו של וילן בבית תנועת המושבים בשדרות שאול המלך בתל אביב.

"המאבק שמנהלים ארגוני החקלאים מצביע על חוסר ניקיון כפיים, ואני לא מבין על מה ועל למה הם נלחמים. אתן לך דוגמה שתקל על הציבור להבין את האירוע: תארי לעצמך שבמשא ומתן בין המדינה לחברות הגז סמנכ"ל בכיר במשרד האנרגיה היה מתדרך את החברות איך לנהוג בישיבות. את חושבת שהוא היה נשאר במשרד דקה אחרי כן?".

וילן טוען שצביקה כהן לא תדרך אותו, אלא מסר לו אינפורמציה מקצועית בלבד, שאתה, במו פיך, אישרת לו לקבל מאנשי המקצוע במשרד.
"אין שקר גדול מזה מהסיבה הפשוטה שבכל דיון ביקשו החקלאים לא לנהל את המשא ומתן מול המנכ"לית".

למה?
"את זה תשאלי אותם. קבל עם ועדה אמרתי שינהלו את המשא ומתן מול הגורם המקצועי במשרד, שהוא המנכ"לית. אם יחסר להם משהו, הם יכולים לפנות אליה, ואם לא יקבלו את המענה, שיפנו אליי. מעולם לא ישבתי עם אבו וילן בארבע עיניים".

אתה טוען שווילן משקר?
"משקר ובמצח נחושה. כשאני קורא את המסרונים שפרסמת בוואלה!, אין בינם לבין נתונים מקצועיים שום קשר. אם מישהו קיבל אישור ממני לדבר עם הצד השני במשא ומתן, למה הוא חושש ש'ישרפו אותו'?".

איך משרד החקלאות יכול להמשיך להתנהל באופן תקין, כשמתגלה שסמנכ"ל בכיר הוא בעצם חפרפרת?
"זה היה הקושי הגדול ביותר בהעברת הרפורמה. המשרד הזה ראה את עצמו במשך השנים כמשרד החקלאים, כזה שמשרת את תנועת הקיבוצים והמושבים. פתאום הגיע שר שחושב ששר החקלאות אחראי לחקלאות הישראלית, כדי שתיתן את המיטב לאזרחים, וגם דואג לחקלאים. בעבר, לצערי, לא הבינו שכשעושים איתם קומבינות, לא רק לא עוזרים להם, אלא גם גורמים נזק עצום.

"ההתנפלות על המנכ"לית לא רק לא הגיעה לה, אלא אני מרשה לעצמי להגיד שלו הייתה מנכ"ל ולא מנכ"לית, היו נוהגים בה אחרת. נעמה ניהלה את המשא ומתן במקצועיות, במסירות, ביושרה חסרת תקדים ובהגינות, והיא ספגה הערות שוביניסטיות לא פעם ולא פעמיים. היא קיבלה ממני גיבוי מלא, והחקלאים ניסו לעקוף אותה בכל דרך. לו הייתי ממנה מנכ"לית לא טובה, הייתי עושה לה נזק. היא מנכ"לית מעולה.

"הגישו נגדה ונגדי תלונות, אין בעיה, אנחנו הלכנו לפי הספר, אבל אני חושב שהם חצו את כל הגבולות. תראי, אחרי הכל יש פה מאבק על הרבה מאוד כסף ועל הרבה מאוד כוח. כשמפרקים גורמים חזקים ועשירים, הם נלחמים בכל העוצמה. הם היו רגילים לנהל את האירוע, וכנראה יש להם ממה לחשוש".

עודד פורר 

עודד פורר 
צילום חיים צח לע"מ