ספקיות המזון העלו מחירים רגע אחרי שהגדילו את הרווחיות

אחת אחרי השנייה, הודיעו בשבועות האחרונים יצרניות ויבואניות המזון על העלאות מחירים משמעותיות

בין הסיבות להתייקרות שבה הטענה לגידול בעלויות שאותן "ספגו" הספקיות עד כה • אלא שבדיקת הדוחות הכספיים של חברות בולטות בתחום מציגה עלייה דו ספרתית בהכנסות, וברובן גם שיפור בשיעורי הרווחיות

בכל ביקור בסופרמרקט הישראלים מקבלים תזכורת לגל ההתייקרויות ששוטף את המשק בשנה האחרונה. המגמה הזו אף צפויה להחריף בימים הקרובים, כשהעלאות המחירים עליהן הודיעו ספקיות מזון, כמו שטראוס, דיפלומט, ויפאורה, ייכנסו לתוקף. בדיקת גלובס את הדוחות הכספיים של יצרניות ויבואניות מזון בולטות במשקל מגלה כי בזמן שהחברות העלו את המחיר לצרכן, הן דווקא שיפרו את נתוני הרווחיות שלהן ברבעון הראשון של השנה.

4 מתוך 6 הספקיות שנבדקו שיפרו רווחיות

בדיקת תוצאותיהן של שש ספקיות מזון ומשקאות הנסחרות בבורסה בת"א - שטראוס (פעילות בישראל בלבד), דיפלומט (כנ"ל), ויליפוד, טמפו, יפאורה ונטו מלינדה - מגלה כי ההכנסות של כולן יחד גדלו ב־13% ברבעון הראשון של 2023 ל־3.5 מיליארד שקל. זינוק שאפשר לייחס להגדלת המכירות ולהשפעה חיובית של חג הפסח השנה.

גם שיעור הרווח הגולמי של החברות שנבדקו עלה ועמד סך הכל על 24%, לעומת 23% מההכנסות ברבעון המקביל אשתקד. בשורת הרווח התפעולי הספיקות רשמו יחד זינוק של 95% לסכום של 219 מיליון שקל ברבעון, כאשר שיעורו מההכנסות קפץ ל־6% לעומת 4% ברבעון המקביל.

התמונה החיובית הזו הושפעה במידה ניכרת מה"חזרה לשיגרה" בענקית השוקולד והקפה שטראוס, שברבעון המקביל אשתקד ספגה חלק מהשלכות הריקול במוצריה, עקב גילוי חיידק הסלמונלה במפעלה שבנוף הגליל. עם זאת, ארבע מתוך שש הספקיות שנבדקו הגדילו את שיעור הרווח התפעולי, והחריגות היחידות הן דיפלומט ונטו מלינדה.